Czy nadmierne spożycie wody wywołuje cellulit? Czy picie wody mineralnej wpływa niekorzystnie na naszą cerę i może wywoływać trądzik? Czy dla zachowania zdrowia musimy wypijać 2 litry wody dziennie?

Mitów związanych z piciem wody jest chyba więcej niż tych dotyczących spożywania alkoholu. Jedne to obiegowe opinie, utrwalające się samoistnie w świadomości konsumentów, inne to celowe zabiegi marketingowe nakręcające sprzedaż jakiegoś produktu. Jaka jest prawda?

Mit 1.:

„Optymalnie trzeba spożywać 2,5 litra wody dziennie” – kto by tyle wypił? Objętość 2-2,5 litra dziennie podana jest dla wszystkich płynów, jakie spożywamy każdego dnia: w zupach, sokach, herbacie i kawie, warzywach i owocach. Na ogół wraz z pożywieniem dostarczamy naszemu organizmowi 1-1,5 litra płynów. Resztę należy uzupełnić, najlepiej wodą.

Mit 2.:

„Nie da się wypić za dużo wody” – a właśnie, że się da. „Przedawkowanie” tego płynu jest szczególnie niebezpieczne przy chorobach układu krążenia, nerek czy też u osób ze skokami ciśnienia. Zdrowy organizm poradzi sobie ze zbyt dużą ilością wody, ten słabszy może reagować w niebezpieczny sposób. Konsekwencją nadmiaru płynów w organizmie są zaburzenia w poziomie elektrolitów, nierówna praca serca i tym podobne.

Mit 3.:

„Picie wody mineralnej wywołuje trądzik, wągry i pryszcze” – bzdura! Jest dokładnie odwrotnie. Odpowiednie nawadnianie organizmu spowoduje regularne oczyszczanie go z toksyn i innych szkodliwych substancji. Jeśli organizm nie radzi sobie z nimi, widać to właśnie na skórze.

Mit 4.:

„Picie wody wywołuje cellulit wodny” – za ten typ cellulitu odpowiedzialne jest złe krążenie limfy i krwi, a nie picie wody. Tworzą się obrzęki, które zaburzają krążenie w skórze i wywołują niedokrwienie komórek. Pomocne w tym przypadku będą: drenaż limfatyczny, ćwiczenia i masaże. Picie wody na pewno nie pogłębi cellulitu, ale przy jego występowaniu lepiej nie obciążać organizmu zbyt dużą ilością płynów.

Mit 5.:

„Wypijana woda odchudza” – niestety, byłoby to zbyt piękne, żeby było prawdziwe. Sama woda do odchudzania ma się nijak, ale ewidentnie może wspomagać ten proces – umiejętne jej picie przyspieszy bowiem zrzucanie zbędnych kilogramów. Wypijanie tego płynu przed posiłkiem pozwala zmniejszyć objętość spożywanego pokarmu poprzez wypełnienie żołądka i występujące w związku z tym uczucie sytości. Jeśli na dodatek wodę zakwasimy sokiem z cytryny i wypijemy ją kilkanaście minut przed śniadaniem, pobudzimy pracę jelit.

Mit 6.:

„Pić, gdy chce się pić” – organizm wtedy wysyła sygnał, że chce nam się pić, kiedy już straciliśmy sporą ilość wody. Przy normalnej aktywności to wystarczające , natomiast przy wzmożonym wysiłku fizycznym, w upalne dni i w przypadku starszych ludzi warto o poziom nawodnienia ciała zadbać wcześniej, zanim pojawi się odczuwane wprost pragnienie.

Mit 7.:

„Woda wywołuje wzdęcia” – dzieje się tak wyłącznie wtedy, jeśli pijemy wodę lub inne napoje w trakcie spożywania posiłku. Proces trawienia cukrów rozpoczyna się już w jamie ustnej przy połączeniu pokarmu ze śliną. Połączony z wodą lub napojem szybciej dostaje się do żołądka, skracając ten proces.

Mit 8.:

„Picie odpowiedniej ilości wody oznacza dobrze nawilżoną skórę twarzy” – niestety, nie wystarczy samo spożywanie tego płynu. Na skórę, aby była dobrze nawilżona, musimy podziałać również od zewnątrz, stosując odpowiednie kremy i maseczki.

Mit 9.:

„Nie tak łatwo się odwodnić” – całkowita nieprawda. Już przy utracie 2% wody z organizmu mówimy o odwodnieniu. Kilka dni bez jakiegokolwiek płynu oznacza śmierć. Utrata 10% wody powoduje całkowitą niezdolność do jakiegokolwiek wysiłku, a przy utracie 22% człowiek umiera.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy