18 Wrz

Moje dziecko nie chce pić czystej wody – skąd to się bierze i jak temu zaradzić?

Mówi się, że dzieci nie lubią wody, bo nie jest słodka. A dzieci przecież lubią słodkie. Nieprawda! To błędne założenie sprawia, że dziecko zamiast niezbędnych minerałów, otrzymuje wraz z płynami ogromną ilość cukru i konserwantów.

Moje dziecko nie wypije czegoś, co nie jest słodkie

Organizm reaguje na słodki smak wydzielając endorfiny i serotoninę, czyli tak zwane hormony szczęścia. Nie da się temu zaprzeczyć – czekolada zawsze poprawia nam humor w gorszy dzień. Ale kilka minut później czujemy się źle, mamy wyrzuty sumienia i obiecujemy sobie, że nie powtórzymy tego nigdy więcej! Oprócz preferencji fizjologicznych organizmu, wpływ na nasz ulubiony smak ma również środowisko. W trakcie dorastania dziecko uczy się smaków, poznaje je i zdobywa różne doświadczenia związane z żywnością. Otoczenie, w którym funkcjonuje jest źródłem jego pozytywnych wrażeń związanych ze słodkościami – słodkie w nagrodę, słodkie w prezencie, słodkie jako forma niewielkiego i niegroźnego przekupstwa rodziców. Dzieci wcale nie lubią słodkiego od urodzenia. Nie jest również tak, że wybiorą słodki napój zamiast wody. Dzieci uczą się słodkiego i przyzwyczajają się do tego smaku. Dlatego późnej tak trudno jest im z niego zrezygnować na rzecz neutralnej wody. Co więcej woda nie jest kolorowa, nie ma też popularnych bąbelków. Innymi słowy woda dla dzieci jest nudna. Wszystko więc w rękach rodziców – to oni są wzorem do naśladowania i mają największy wpływ na kształtowanie nawyków żywieniowych swoich pociech. Jeżeli chcemy, by dziecko z przyjemnością sięgało po wodę, musimy je do tego przyzwyczajać od najmłodszych lat.

Czy woda smakowa dla dzieci jest dobrym wyborem?

Woda smakowa (truskawkowa, malinowa itp.) to nie woda a wodny napój! Nawet jeżeli nie ma w niej konserwantów, tylko naturalny sok owocowy, to dodawane są do niej ogromne ilości cukru lub słodziku, które nie tylko szkodzą, ale i uzależniają dziecko od słodkiego smaku. Zdawaliście sobie sprawę, że tego rodzaju napoje często zawierają tyle samo cukru co popularne napoje gazowane? I nie ma znaczenia czy jest to cukier biały czy trzcinowy – w dalszym ciągu jest to sacharoza w prawie czystej postaci, której bezwzględnie należy unikać. Wody smakowe nie dostarczą również dziecku żadnych minerałów, witamin i wartości odżywczych. Taką wodę można za to przygotować samodzielnie, dodając do wody mineralnej odrobinę przygotowanego soku z dowolnych owoców (oczywiście bez dodatku cukru). Również będzie słodko, ale jednocześnie zdrowo i smacznie!

Jak zachęcić dziecko do picia wody?

Jeżeli będziemy wyrabiać nawyk picia wody u dziecka od najmłodszych lat, z pewnością nie będziemy musieli go zachęcać i przekonywać – zdrowe przyzwyczajenie pozostanie w nim już do końca życia. Jeżeli jednak maluch do tej pory pił kolorowe wody smakowe lub napoje, możemy sprytnie zachęcić go, by z przyjemnością sięgnął po czystą wodę. Przede wszystkim, gdy dziecko mówi, że chce pić, zawsze podawaj mu wodę – w ten sposób zbudujesz jego skojarzenie i przekonanie, że to właśnie ona najlepiej gasi pragnienie. Od czasu do czasu dodaj do niej świeże owoce, takie jak maliny czy pomarańczę – stanie się kolorowa i atrakcyjna. Jeżeli na początku twoje dziecko absolutnie nie chce przestać pić smakowych napojów, dolej do wody mineralnej odrobinę samodzielnie przygotowanego soku owocowego. Unikniesz sztucznych barwników, konserwantów i cukru na rzecz zdrowszej wersji. Dobrym pomysłem są również kolorowe szklanki czy butelki z bohaterami ulubionych kreskówek.

Wszystko jest dla ludzi, tylko z umiarem

Oczywiście, że tak i to dotyczy również dzieci! Nie należy odmawiać im słodyczy i radości jedzenia czekolady, od czasu do czasu wielka porcja lodów również nie zaszkodzi. Należy jednak pamiętać, że wszystko powinno się traktować z umiarem, bo tego rodzaju przyjemności na co dzień mogą okazać się tragiczne w skutkach. Magdalena Maławska, dietetyk Twojej Równowagi przestrzega: – Dane epidemiologiczne w niepokojący sposób wskazują na rosnący problem nieprawidłowego stanu odżywienia wśród dzieci i młodzieży w Polsce. W 2013 roku aż 28% chłopców i 22% dziewczynek borykało się z nadwagą lub otyłością. Wskaźnik ten rośnie w zastraszającym tempie.

Dlatego należy pamiętać o jednym: codzienna dieta powinna być przede wszystkim różnorodna. Należy sięgać po różne produkty, próbować i testować, wybierając te, które najlepiej pokrywają zapotrzebowanie naszego organizmu. Niemniej jeżeli my, dorośli dokonujemy zdrowych wyborów, to nasze dzieci z pewnością będą brały z nas zdrowy przykład. Bo jak powiedział James Baldwin: „Dzieci nigdy nie słuchają dorosłych, ale zawsze ich naśladują”.

Facebook Comments

Najnowsze tematy