14 Lip

Nie odkładaj wszystkiego na „potem” – czyli jak walczyć z prokrastynacją

Ile razy zdarzyło Ci się odłożyć zrobienie czegoś w czasie, aż nagle okazywało się, że deadline mija niebawem? W ostatniej chwili załatwiasz więc wszystkie związane z tym sprawy, modląc się w duchu, by wystarczyło Ci czasu. Mamy dla Ciebie dobrą wiadomość – nie jesteś jedyna. Jest jednak i zła wiadomość – odkładanie wszystkiego na później może przysporzyć Ci wielu życiowych kłopotów. Właśnie dlatego zacznij z tym walczyć już teraz.

Dlaczego wszystko odkładamy w czasie?

Gdybyś miała policzyć liczbę zmarnowanych w ciągu dnia godzin na robienie czegoś zupełnie niepotrzebnego, istnieje duże prawdopodobieństwo, że bardzo byś się przeraziła. Prokrastynacja ma wiele przyczyn np. stres, przerażenie związane z powierzonym zadaniem czy brak pewności siebie. Czasem potrzebujemy po prostu bodźca motywującego, ale odpowiedzialne za odkładanie wszystkiego na później mogą być również nasze geny. Zdarza się również tak, że chcąc zrobić coś perfekcyjnie albo boimy się w ogóle zacząć, żeby nie ponieść porażki, albo zbyt długo planujemy działania i nie wystarcza nam już czasu na ich realizację.

Dlaczego prokrastynacja może być groźna?

Naukowcy uważają, że prokrastynacja może stać się współczesną chorobą cywilizacyjną. Wykonywanie wszystkiego „na ostatnią chwilę” powoduje, że żyjemy w wielkim stresie. Stajemy się coraz bardziej sfrustrowani i opanowani przez złe emocje. Może to powodować w nas również wszelkiego rodzaju lęki, a nawet wywołać depresję. Wpływa też negatywnie na życie towarzyskie oraz rodzinne, gdyż pracując w ciągłym stresie stajemy się bardziej drażliwi, co odbija się na relacjach bliskimi.

Jak sobie z tym radzić?

Poradzenie sobie z tym problemem nie jest sprawą prostą. Nie znaczy to jednak, że nie możemy próbować go zwalczać. Na początek warto poprosić swoich przełożonych o przekazywanie nam zadań w bardziej konkretny sposób, wtedy istnieje duża szansa, że zabierzesz się za wykonanie go szybciej niż gdy dostaniesz ogólne polecenie. Każdego dnia rano warto też zapisać sobie na kartce w hierarchicznej kolejności zadania od najważniejszego, do najmniej ważnego – dzięki temu te trudniejsze wykonasz najwcześniej, a reszta nie będzie dla Ciebie już tak stresująca. Każde zadanie możesz też podzielić na mniejsze części i zwizualizować je, to sprawi, że łatwiej będzie je wykonać, a plan działania pozwoli Ci na szybsze zakończenie. W trakcie wykonywania pracy rób sobie kilkuminutowe przerwy, które pozwolą Ci zregenerować siły i nabrać nowej chęci do działania. Poza tym postaraj się – stopniowo – przyzwyczajać do wykonywania zadań od razu, a podczas pracy wyłącz wszelkie urządzenia kradnące Twój czas – takie jak Facebook, Twitter czy telefon komórkowy. Jeśli jednak żadna z tych metod nie pomoże, warto udać się na rozmowę do psychologa, który spróbuje znaleźć podłoże Twojego problemu i razem z Tobą będzie starał się go powoli eliminować.

Facebook Comments

One Comment

  • Kamila pisze:

    Obiecywałam sobie wiele razy, że przestane tak na ostatnią chwilę wszystko i zawsze po pewnym czasie zapał znika;( Ale chyba rzeczywiście trzeba się ogarnąć!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy