18 Lip

Otwieramy własny biznes – jak się przygotować?

Wiele osób chce zarabiać więcej pieniędzy. Mój przyjaciel, właściciel dużej agencji reklamowej, podczas rekrutacji zawsze zadaje ludziom podstawowe pytanie: „czy chcesz, żebym ci płacił za czas twojej pracy, czy efekty, jakie osiągniesz?” - zdecydowana większość ludzi, która wybiera tę drugą opcję ma o wiele większe zarobki niż ci, którzy zarabiają określoną kwotę za godzinę. Całkowitą swobodę do zwiększania twoich zysków daje ci przede wszystkim jedna „forma zatrudnienia” czyli twoja własna firma.

Zanim jednak staniesz się przedsiębiorcą, warto zastanowić się nad pewnymi fundamentalnymi kwestiami. Mój 92-letni dziadek zawsze powtarza mi, że „życie jest za krótkie na to, aby marnować je na rzeczy, które nie sprawiają nam radości. Jeśli twoja praca jest twoją pasją, nie będziesz nigdy pracować, tylko żyć i rozwijać się z wielką radością.” Faktycznie, osobiście codziennie stosuję się do jego słów i z czystym sumieniem mogę ci się przyznać, że w swoim życiu przepracowałam tylko kilka dni. Resztę czasu poświęcam na realizację swojej pasji, jaką jest organizacja i łączenie ze sobą ludzi. Pierwszym i najważniejszym elementem budowania jakiegokolwiek biznesu jest znalezienie odpowiedzi na pytania: „co ja tak najbardziej kocham robić w życiu? Co mi sprawia największą radość?”

Następnie zastanów się nad tym:

  1. Co najlepiej potrafisz robić, jakie masz umiejętności?
  2. Co ci sprawia w pracy największą radość (np. prace biurowe, wystąpienie publiczne, kontakty z ludźmi, tworzenie nowych rzeczy czy cokolwiek innego)?
  3. Czy potrafisz to sprzedać? Czy będziesz mieć w sobie na tyle siły i przekonania do tego, że opowiesz o swoim pomyśle z takim entuzjazmem, że ludzie uwierzą, że jest to świetny pomysł.
  4. Czy ludzie chcą to kupić? Tworząc jakikolwiek pomysł biznesowy zawsze zastanów się, kim dokładnie jest twój klient i co najważniejsze, jaki ma problem lub problemy. Następnie ustal, jaki konkretnie problem klienta rozwiązuje twoja firma. Jeśli nie rozwiązuje żadnego problemu, oznacza to, że nie ma sensu wdrażać takiej firmy na rynek.

Dopiero w momencie, gdy połączysz ze sobą te wszystkie cztery rzeczy wyłoni ci się pomysł na twój przyszły biznes. Nie musi to być od razu coś wielkiego, na skalę całego kraju. Lepiej zacząć od jakiegoś małego pomysłu, wdrożyć to, po czym zapytać twoich klientów, co by w tym udoskonalili i wprowadzić te zmiany. Większość firm, które upadają w pierwszym roku działalności to firmy, które mnóstwo pieniędzy zainwestowały w biznes nie testując go na najważniejszych osobach w ich firmie, czyli na klientach i gdy nagle okazuje się, że np. trzeba wprowadzić sporo zmian – nie ma na nie pieniędzy i firma upada.

Zanim też od razu założysz (niestety kosztowną) działalność gospodarczą lub jakąkolwiek spółkę, warto ten pomysł niemal bezpłatnie przetestować. Idealnym rozwiązaniem jest otwarcie firmy w inkubatorze przedsiębiorczości (polecam szczególnie AIP czyli akademickie inkubatory przedsiębiorczości, w których każda osoba, nawet taka, która już jest studentem, może zacząć swój biznes prawie bezkosztowo z dużym wsparciem profesjonalistów).

Przygotowując się do otwarcia firmy weź pod uwagę, że tworzysz coś na wzór nowej istoty. Istoty, która będzie sprawnie działać jeśli tak jak ty, będzie mieć świetnie działające ręce, nogi, głowę itp. Biznesową głową twojej „istoty” czyli firmy jest twoja wiedza i umiejętności – zawsze rozwijaj je i uczestnicz w jak największej ilości szkoleń, kursów internetowych, które wzmocnią i wyćwiczą twoją biznesową głowę. Rękami twojej firmy jest twój wizerunek (dbaj, aby był on pozytywny) oraz promocja i public relations. Tułowiem twojego biznesu, czyli twoją wielkością są ludzie – twój zespół oraz firmy partnerskie, które przyczyniają się do świetnego prosperowania firmy (np. księgowy, informatyk czy prawnik). Każda firma, identycznie jak człowiek, stoi na dwóch nogach. Jedną „nogą” są kontakty biznesowe (dlatego bądź w miejscach, gdzie są twoi potencjalni klienci, spotykaj się z nimi, koniecznie dołącz do organizacji networkingowych, gdzie regularnie będziesz poznawać mnóstwo potencjalnych klientów). Drugą nogą jest sprzedaż, bez której żadna firma nie ma racji bytu. Jeśli jeszcze nie potrafisz sprzedawać, boisz się tego lub uważasz, że się do tego nie nadajesz (co gwarantuję ci, że nie jest prawdą, gdyż każdy z nas codziennie coś sprzedaje) weź udział w porządnych szkoleniach sprzedażowych, które pokażą ci, w jaki sposób nowocześnie i skutecznie zachęcać klientów do współpracy z twoją nową firmą. Z racji tego, że moją największą pasją jest łączenie ludzi, jeśli wpadniesz na pomysł otwarcia firmy i będziesz mieć jakiekolwiek pytania z tym związane, chętnie będę służyć ci pomocą więc śmiało pisz do mnie, a na pewno coś razem wspólnie wymyślimy.

Facebook Comments

One Comment

  • Karolina pisze:

    Pouczający artykuł! Teraz wszyscy chcą zakładać własne biznesy,a nie wiedzą jak się do tego zabrać, a potem kończy się płaczem i kredytem do spłacenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy