Stojąc przed sklepowym regałem pełnym butelek wody, zazwyczaj wyboru konkretnej marki dokonujemy intuicyjnie - w naszym koszyku zwykle ląduje ta z popularną etykietą albo będąca w promocyjnej cenie. Wydawać by się mogło, że „woda to tylko woda”, okazuje się jednak, że nie każda będzie dla nas odpowiednia. Bo oprócz gaszenia pragnienia, powinna spełniać jeszcze szereg innych funkcji. Na co więc zwracać szczególną uwagę?

Możemy być spokojni – bezsprzecznie wszystkie wody butelkowane dostępne na rynku, zarówno mineralne, jak i źródlane są bezpieczne i czyste pod względem chemicznym czy mikrobiologicznym. Trudno też kategorycznie odpowiedzieć na pytanie „która woda jest zdrowa”, bo przecież żadna nie może szkodzić. Warto jednak być świadomym, że z racji jej codziennego spożywania, woda powinna być także źródłem wielu składników odżywczych, absolutnie niezbędnych do zachowania prawidłowej równowagi organizmu. Ze względu na poziom zawartości poszczególnych pierwiastków mineralnych, wody dzielą się na niskozmineralizowane, średniozmineralizowane i wysokozmineralizowane.

Nie wdając się już w szczegóły szeroko dyskutowanego sporu o to, która woda jest najlepsza, warto zapamiętać, że wody źródlane, to po prostu wody o niskiej mineralizacji. Oznacza to, że zawierają ok. 200-500 mg/dm3 składników mineralnych i mogą być stosowane bez ograniczeń, także przez dzieci. Są zdatne do picia, przygotowywania różnych napojów i jedzenia. W sensie zdrowotnym pozwalają na odpowiednią termoregulację i utrzymanie prawidłowego bilansu wody w organizmie.

Z kolei naturalne wody mineralne, ze względu na większe bogactwo mineralne, oprócz zalet, które posiadają wody źródlane, mogą także znacznie wzbogacić naszą dietę, a przy tym korzystnie wpływać na poszczególne funkcje organizmu. Należy jednak pamiętać, że niektóre z nich, głównie te wysokozmineralizowane i pite w nadmiernych ilościach bywają szkodliwe. Woda mineralna musi być dopasowana do indywidualnych potrzeb organizmu, będących wypadkową naszego stanu zdrowia i trybu życia.

Czego w wodzie możemy szukać?

Poniżej lista głównych składników mineralnych, które w różnych proporcjach znajdują się w ogólnodostępnych wodach mineralnych.

Sód – umożliwia skurcze mięśni oraz uczestniczy w wymianie wody między komórkami a substancją międzykomórkową. Wody z jego wysoką zawartością powinny unikać osoby, które ze względu na różne dolegliwości zdrowotne, m.in. problemy z nerkami ograniczają zawartość soli w diecie. Z kolei cierpiącym na nadkwasotę żołądka sód może pomóc w zwalczaniu nieprzyjemnych dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

Wodorowęglany – przywiązuje się do nich niewielką uwagę, mimo że już bezpośrednio po spożyciu dają odczuwalne efekty. Wody o wysokim poziomie wodorowęglanów przyczyniają się do obniżenia zawartości cukru we krwi i moczu, obniżają wydzielanie acetonu, korzystnie wpływają na działanie insuliny oraz regulują pH krwi, są więc zalecane osobom cierpiącym na cukrzycę. Jednak u osób zdrowych i cierpiących na niedokwasotę żołądka ich nadmierne ilości mogą powodować zaburzenia procesów trawiennych.

Potas – odpowiada za skurcze mięśni i przesyłanie sygnałów nerwowych. Pomaga też w utrzymaniu prawidłowego poziomu wody w organizmie. Jego niedobór wywołuje spadek ciśnienia krwi, zaparcia, nerwowość i uczucie zmęczenia. Należy pamiętać, że potas w wodzie może być traktowany wyłącznie jako uzupełnienie diety, a nie jego podstawowe źródło.

Wapń i Magnez  – biorą udział  w procesie budowania kości oraz komórek mięśniowych. Odpowiadają także za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Ich niedobór może bardzo negatywnie wpłynąć na ogólny stan zdrowia naszego organizmu. Woda mineralna z wapniem i magnezem jest polecana zwłaszcza kobietom w ciąży, u których rośnie zapotrzebowanie na te składniki. Zaleca się systematyczne picie wody bogatej w wapń i magnez w ilości od 0,5 litra do 1 litra dziennie.

Facebook Comments

One Comment

Odpowiedz na „Monika RoniewiczAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy