Choć o tym, że wodę należy pić, wiedzą wszyscy, to jednak o wielu zasadach jej spożywania często zapominamy.

Dziesięć poniższych zasad picia wody powinno się znać na pamięć i przestrzegać ich każdego dnia. Pozwolą one zachować organizm w równowadze, a efekty ich stosowania odczujemy w wielu obszarach naszego zdrowia. Tak prosta czynność jak picie wody sprawia bowiem, że organizm jest dobrze nawodniony, dzięki czemu czujemy się lepiej i wyglądamy piękniej. Woda pozwala poprawić trawienie, pozbyć się problemów jelitowych i dotlenić organizm. Ale także zredukować cellulit, nawilżyć skórę i nadać jej większą elastyczność. Picie wody ponadto zmniejsza ryzyko zachorowania na wiele poważnych chorób, takich jak chociażby nerek czy raka pęcherza, redukuje bóle głowy i pleców, poprawia koncentrację i wiele więcej. O dobroczynnym działaniu wody na nasz organizm powinien świadczyć fakt, że bez jedzenia wytrzymać możemy nawet kilka tygodni, ale bez picia tego płynu – zaledwie kilka dni.

1. Eksperci od spraw żywienia zalecają, aby w ciągu dnia wypijać od 1,5 do 2 litrów wody. Przeciętne zapotrzebowanie na ten płyn dorosłej osoby zwiększa się np.: podczas dużego wysiłku fizycznego i u kobiet w ciąży. Wówczas zalecana do spożycia ilość wody wynosi nawet 3 litry na dobę.

2. Warto przestrzegać określonych przez specjalistów norm. Nadmiar, w każdej sytuacji, jest bowiem niekorzystny. Nadmierna ilość wypitej wody może powodować wypłukiwanie soli mineralnych z organizmu. Indywidualną, maksymalną porcję tego płynu, którą można wypić w ciągu dnia, oblicza się, mnożąc 0,03 l wody z wartością oznaczającą wagę ciała mierzoną w kilogramach (np. 0,03 l x 60 kg = 1,8 l wody dziennie).

3. Zapotrzebowanie na wodę nie zmienia się w zależności od pory roku. Jednak latem częściej odczuwamy pragnienie, dlatego pijemy dużo tego płynu. Zimą z powodu panującej na zewnątrz niskiej temperatury często zapomina się o zapotrzebowaniu organizmu na płyny,przez co łatwiej się odwodnić. A to może skutkować bardzo poważnymi komplikacjami zdrowotnymi.

4. Wodę powinno się pić powoli, małymi łykami i regularnie. W przeciwnym razie organizm czuje się nadmiernie „zalany” i pozbywa się płynów zbyt szybko. Dodatkowo szybkie picie wody przyspiesza wspomniany wcześniej proces wypłukiwania soli mineralnych z ciała.

5. Dzień powinno się zaczynać od wypicia szklanki, a nawet dwóch szklanek wody. Dzięki temu zabiegowi uzupełnia się braki tego płynu w organizmie i nawadnia go po długich godzinach snu. Wypicie o poranku szklanki wody pobudza także przemianę materii, dzięki czemu łatwiej zachować wymarzoną sylwetkę.

6. Gdy odczuwa się głód, powinno się najpierw wypić szklankę wody. Nasz mózg wysyła bowiem takie same sygnały, gdy czuje pragnienie, jak wówczas, gdy odczuwa głód. Wypicie szklanki wody może sprawić, że objawy głodu znikną. Jest to szczególnie przydatne wtedy, gdy jest się na diecie.

7. Wodę warto wypijać także przed planowanym posiłkiem i po nim. Dzięki temu łatwiej strawimy dostarczany pokarm, a także zjemy mniej, gdyż będziemy czuli się syci. Nie powinno się jednak pić wody w trakcie posiłku. Osłabia to bowiem prędkość zachodzących w ciele procesów trawiennych i sprawia, że jemy więcej.

8. Dorośli powinni pić niegazowaną wodę mineralną, nie zaś źródlaną. Najlepiej, aby była to woda średnio zmineralizowana, która pomaga zachować odpowiednie stężenie pierwiastków w organizmie.

9. Kawa, herbata, a także alkohol wysuszają organizm, prowadząc do utraty przez niego wody. Dlatego warto po wypiciu któregoś z wymienionych wyżej napojów sięgnąć po szklankę wody, która uzupełni braki płynów w organizmie.

10. Miej przy sobie zawsze butelkę wody. A jeśli nie pamiętasz o jej regularnym piciu, możesz zapisywać sobie przypomnienia w kalendarzu czy w innym widocznym miejscu w domu bądź pracy. O piciu wody przypomnieć mogą Ci także specjalne aplikacje dostępne na smartfona.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy