Bycie nieśmiałym zdecydowanie nie ułatwia życia. Problemy w nawiązywaniu kontaktów z innymi, stres stopujący nas przy podejmowaniu kolejnych decyzji może w łatwy sposób zniszczyć wiele planów. Mówi się, że w dzisiejszych czasach bycie pewnym siebie to podstawa sukcesu – wiele w tym prawdy. Mamy jednak dobrą wiadomość dla nieśmiałych – możecie z tym walczyć.

Nieśmiałość może objawiać się w różnych sposób – może to być strach przed wyrażaniem własnych opinii, poczucie niepewności w nowym towarzystwie, stres przed publicznymi wystąpieniami czy nawet lęk przed zapytaniem kogoś nieznajomego o drogę. Może się również nasilać ze względu na sytuację, w jakiej się znajdujemy. Powoduje to duży dyskomfort – zdarza się, że pocą nam się dłonie, drży głos, a na twarzy pojawia się rumieniec.

Świadomość

Na samym początku pamiętaj, że nie jesteś jedyny – niewielu jest ludzi, którzy czują się pewnie w każdej sytuacji. Następnie zastanów się, w jakich momentach Twoja nieśmiałość się nasila, kiedy zaczynasz się denerwować, czujesz zagrożenie. Uzmysłowienie sobie tego pozwoli Ci na zmierzenie się ze swoim problemem. Kiedy już będziesz wiedzieć, jakie sytuację wywołują w Tobie zakłopotanie, pomyśl o tym, co chciałbyś zmienić. Czy chciałbyś powstrzymać drżenie rąk? A może uspokoić przyspieszony puls?

Użyj wyobraźni

Skoro już wiesz, co powoduje Twoją nieśmiałość zacznij z nią walczyć. Wyobraź sobie sytuację, w której czujesz się niekomfortowo i spróbuj zmienić swoje standardowe zachowanie na takie, jakie chciałabyś, żeby zawsze było. Napisz w głowie scenariusz, przygotuj wypowiedzi – takie działanie pozwoli Ci poczuć się pewniej, kiedy dana sytuacja wydarzy się naprawdę. Możesz stanąć przed lustrem i ćwiczyć przykładowe scenki, pozwoli Ci to na lepsze poznanie samego siebie i swojego własnego ciała.

Małe kroki

Codziennie stawiaj sobie nowe wyzwania – uśmiechnij się na ulicy do obcej osoby, zapytaj o drogę. Metoda małych kroków pozwoli Ci na osiągnięcie celu. Każdego dnia będziesz powoli przełamywać kolejne ograniczenia i nie zauważysz, kiedy nawiązanie rozmowy z nieznajomym w kawiarni będzie dla Ciebie bułką z masłem.

Poćwicz

Przy nieśmiałości ważne jest również panowanie nad swoimi emocjami. Zachowanie spokoju w stresujących sytuacjach nie jest rzeczą prostą, ale mimo to osiągalną. Kiedy więc następnym razem poczujesz przyspieszone tętno i drżenie mięśni, zacznij powoli i głęboko oddychać. To pozwoli powrócić organizmowi do równowagi.

Myśl pozytywnie

Odpowiednie nastawienie też jest istotne! Jeśli od samego początku założysz, że nie uda Ci się czegoś zrobić, to naprawdę się nie uda. Wiara w siebie może zdziałać cuda, dlatego zawsze zakładaj, że  jesteś w stanie to osiągnąć, nawet jeśli droga do celu będzie długa i kręta. Pamiętaj – możesz pokonać swoją nieśmiałość, musisz tylko chcieć.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy