Do najpopularniejszych sposobów na odreagowanie utrzymującego się długo stresu należą sport i taniec. Metody znane, ale często zapominane. Warto więc pod koniec dnia lub w weekend zmusić się do przestawienia naszego myślenia na takie, które zmobilizuje nas do pójścia na siłownię, na basen lub na lekcję tańca.

Rodzaj działania na nasze ciało będzie uzależniony naszym stanem zdrowia i temperamentem. Jedni wybiorą kick-boxing lub zumbę, inni tai-chi lub jogę. Ważne, aby dać ujście negatywnym emocjom poprzez pracę mięśni, które podczas długotrwałego stresu usztywniają się i powodują kolejne blokady w naszym organizmie.

Dla osób otwartych na eksperymenty zalecam terapię zapachem i światłem. Banalne świece i kadzidła zapalone choćby na jeden wieczór są w stanie ukoić umysł. Jeżeli możemy sobie pozwolić na wizytę u masażysty, to wybierzmy taki salon, w którym masaż wykonywany jest ciepłymi olejami. Połączenie tych trzech elementów stosuje się od tysięcy lat w Indiach, w regionie Kerala, od której wziął nazwę zabieg relaksacyjny. Gdy nasze konto bankowe mówi nam, iż to nie jest najlepszy czas na tego typu wydatki, aromatyczna kąpiel lub ciepły prysznic też skutecznie zadziała na nasze przemęczone ciało. Po takiej „wodnej, domowej terapii” warto wykonać w ciszy i mroku kilka ćwiczeń oddechowych. Do tego należy położyć się na podłodze i kocu lub twardym materacu na łóżku. Przy dźwiękach spokojnej muzyki zamknąć oczy i zacząć głęboko oddychać przez nos, wydychając powietrze ustami. Pamiętajmy, że oddychać należy przeponą, a nie klatką piersiową. Jeśli nie mamy pewności czy dobrze wykonujemy ćwiczenie, połóżmy sobie na brzuchu książkę, aby wskazywała ruch mięśni brzucha. Po chwili skupienia się na oddechu, skierujmy nasza uwagę na obszar bioder. Myślmy o nich tak długo, aż poczujemy, że przywierają ciężko do podłoża. W tej sposób rozluźniamy mięśnie miednicy i odcinka lędźwiowo-krzyżowego. Następnie skupmy się na naszych plecach. Przy każdym wypuszczeniu powietrza powtarzajmy w myślach, jak ciężkie są nasze kręgi i żebra. Po tym w ten sam sposób postępujemy z kolejnymi częściami ciała – ramionami, rękami, udami, łydkami, stopami, szyją i w końcu głową. Pod koniec ćwiczenia powinniśmy czuć się, jakby całe ciało ważyło kilka ton wypełnione ołowiem. W ten sposób wszystkie partie mięśni relaksują się, a my wraz z nimi osiągamy uczucie odprężenia.

Dla mniej cierpliwych osób lub sceptycznie nastawionych do opisanego ćwiczenia polecam zamówić na urodziny, imieniny lub święta elektryczny materac do masażu. Na rynku jest wiele modeli do wyboru. Ponieważ nie są tanie, możemy poprosić członków rodziny i przyjaciół, aby „zrzucili” się na ten jeden duży przydatny prezent.  Wystarczy położyć się na nim, ustawić program i po 10-20 minutach człowiek wstaje bardziej zrelaksowany i fizycznie, i psychicznie. Często też taki zabieg dodaje energii, poprzez dokrwienie wszystkich części ciała, a jak wiemy, wraz z krwią, nasz organizm dotlenia się, co skutkuje uspokojeniem umysłu i jasnością myśli.

Walka ze stresem zakłada odciągnięcie myślenia od stresogennego centrum i zajęcia się czymś przyjemnym. Dodatkowo należy zapewnić sobie odpowiednią ilość snu, zdrowe odżywianie, sport i ćwiczenia relaksacyjne wspomagane masażem.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy