Zwiedzać świat, poznawać nowe kraje, poszerzać horyzonty – kto o tym nie marzy, zwłaszcza latem? Ale co, jeśli przed podbijaniem świata powstrzymuje nas strach przed lataniem? Skurcz żołądka, czarne myśli, panika. Znasz te uczucia? Pokonaj je! Radzimy, jak to zrobić.

Dla osoby, która boi się latać, pierwszym pomysłem na to, jak poradzić sobie z tym lękiem jest wypicie czegoś mocniejszego przed drogą. I choć może jest to sposób skuteczny, to niestety krótkotrwały. W dodatku połączenie alkoholu i mocnych turbulencji może skończyć się dla nas niezbyt przyjemnie, powiększając tym samym naszą awersję do podróży samolotem. Lepiej sięgnąć do źródła problemu i rozwiązań szukać głębiej, w naszym umyśle. Najważniejsze to uświadomić sobie, czego tak naprawdę się boisz.

Czy to strach przed możliwą katastrofą? Jeśli tak, poszukaj racjonalnych informacji i statystyk dotyczących lotów samolotem. Gdy to okaże się, że samolot jest jednym z najbezpieczniejszych środków lokomocji. Znacznie więcej osób niż w powietrzu ginie na drogach, a nawet we własnym domu! Niezależnie od tego, w czym tkwi źródło Twojego strachu zawsze staraj się po tym, gdy je sobie uświadomisz, znaleźć jak najwięcej racjonalnych informacji, które przekonają Cię o tym, że Twój strach jest nieuzasadniony. Co ważne szukając wiedzy na ten temat, nie czytaj doniesień negatywnych. Te owszem jako sensacyjne są szeroko opisywane, ale to bardzo rzadkie przypadki!

Staraj się też poznać jak najwięcej szczegółów dotyczących działania samolotu. Tego, jak jest skonstruowany, z czego biorą się turbulencje, co oznaczają poszczególne dźwięki, komendy czy sygnały. Wówczas, gdy będziesz już siedzieć na pokładzie samolotu i będziesz wiedzieć, co się dzieje na każdym etapie lotu, mniej spraw będzie Cię stresować.

Istnieje też szereg drobnych rad, o których warto pamiętać, nim wsiądziesz na pokład samolotu.

  • Przyjedź na lotnisko odpowiednio wcześniej, aby uniknąć stresu związanego z pośpiechem. Gdy spokojnie przejdziesz odprawę, będziesz mieć czas na chwilę relaksu na terenie lotniska w sklepach bądź restauracjach.

  • Pamiętaj, aby przed lotem koniecznie zjeść lekki posiłek. Głód i niski poziom cukru zwiększą Twój stres. Unikaj napojów z kofeiną, która oczywiste pobudza, a przecież tego podczas sytuacji stresowych próbujemy uniknąć.

  • Zajmij dobre miejsce w samolocie. Jeśli przeszkadzają Ci turbulencje usiądź w środku, będziesz je mniej odczuwać. Zdecyduj też wcześniej, czy wolisz miejsce przy oknie, aby podziwiać widoki, czy lepiej takie, z którego nie będzie widać wysokości, jaka dzieli Cię od ziemi.

  • Staraj się latać w towarzystwie. Jeśli musisz lecieć samotnie, zawsze możesz nawiązać rozmowę z osobą, która siedzi obok Ciebie. Przeniesienie uwagi z lotu na towarzysza podróży może być dobrym sposobem na odstresowanie.

  • Spróbuj się zrelaksować. Istnieje mnóstwo ćwiczeń relaksacyjnych, które możesz wykonać na pokładzie samolotu. Uspokojenie oddechu, ulubiona muzyka, zajęcie się czymś np. rozwiązywaniem łamigłówek powinno skutecznie odwrócić Twoją uwagę od strachu. Jeśli nic jednak nie pomoże, zawsze można sięgnąć po tabletki uspokajające.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy