16 Cze

Personal branding, czyli kreowanie osobistej marki to bardzo istotna część świadomego budowania kariery. Tradycyjne metody poszukiwania pracowników powoli odchodzą w zapomnienie. Siła drzemie w internetowych społecznościach. W jaki sposób je wykorzystać?

Posiadając profil na jednym z tych dwóch biznesowych portali, służących do budowania sieci zawodowych kontaktów, przede wszystkim dajesz pracodawcy się odnaleźć! Słynne powiedzenie: nie ma cię w Internecie – nie istniejesz, ma zastosowanie również w tym przypadku. A dzieje się tak w dużej mierze dlatego, że rekruterzy porzucają tradycyjne metody na rzecz wyszukiwania pracowników w sieci. Wirtualne CV daje ci ogromną możliwość na zdobycie świetnej pracy, o ile spełnia kilka podstawowych zasad:

– zdjęcie – zapomnij o tym z wakacji, ze zwierzętami czy zrobionym komputerową kamerą. Twoje zdjęcie profilowe to jedna z pierwszych rzeczy, na którą zwróci uwagę rekruter,

– nazwa użytkownika – twoją wizytówką jest imię i nazwisko i o tym powinno się pamiętać zawsze! Unikaj skrótów i zdrobnień, pamiętaj, by dodać stanowisko, które obecnie zajmujesz. Jeżeli nie masz pracy, nie stosuj w twoim odczuciu być może zabawnych opisów w stylu: szlachta nie pracuje. To z pewnością ci nie pomoże. Zamiast tego, napisz, w czym się specjalizujesz!

– opis i doświadczenie – zasada podstawowa: pisz prawdę i tylko prawdę! Rekruter może bardzo szybko zweryfikować prawdziwość przedstawionych przez ciebie informacji. Po drugie – wyróżnij się! Chwytliwy opis, przejrzysta forma, konkretne i istotne informacje – to wszystko zdecydowanie ułatwi ci zwrócenie na siebie uwagi. Unikaj banałów takich jak: umiejętność pracy w grupie czy zainteresowanie sportem. Jeżeli jesteś specjalistą w jakiejś dziedzinie, to nie zamieszczaj informacji o wakacyjnej pracy sprzed 10 lat. Nie zapomnij, że zakres wykonywanych obowiązków powinien wskazywać na konkretne kwestie, którymi się zajmujesz. Zdanie: odpowiedzialność za sprzedaż mówi niewiele, ale: wzrost sprzedaży o 30% w ciągu roku stawia twoje umiejętności w zdecydowanie lepszym świetle! Ponadto aktualizuj swój profil, gdy tylko jest coś wartego dopowiedzenia.

– rozbudowana sieć kontaktów – nie ograniczaj się wyłącznie do założenia profilu w sieci. Dbaj o to, by nawiązywać kontakty ze specjalistami ze swojej branży, wypowiadaj się na forach, udzielaj w grupach. Wykorzystaj tablicę w LinkedIn do publikowania swoich przemyśleń na istotne tematy, dzielenia się wartościowym contentem. Twoja aktywna postawa z pewnością zostanie dostrzeżona przez headhuntera, a dla otoczenia biznesowego będziesz ekspertem i źródłem fachowej wiedzy. Pamiętaj również, że nie liczy się ilość kontaktów, które nawiązujesz, ale ich jakość!

Views Of The LinkedIn Website Ahead Of Earnings Figures
 

Blog a wizerunek eksperta

 

Personal branding w sieci można budować nie tylko poprzez portale społecznościowe, ale również prowadząc eksperckiego bloga. To ty stajesz się wówczas źródłem wiedzy dla innych! Warto dzielić się doświadczeniem– jesteś wówczas wzorem i specjalistą. Ludzie, którzy czytają zamieszczane przez ciebie treści, pracują zwykle w tej samej branży – możesz dzięki temu nie tylko budować swoją markę, ale i nawiązać sieć wartościowych kontaktów, a co najważniejsze stać się zauważonym! Oczywiście należy pamiętać o tym, że blog powinien być prowadzony na najwyższym merytorycznym poziomie i być pełen ciekawych porad.

 

ZaPREZENTUJ, co porafisz!

 

To, co zamieszczasz w swoim CV mówi o tobie wiele, ale niekoniecznie pokazuje praktyczną wartość twojego doświadczenia. Dlatego warto wykorzystywać różnorodne portale do prezentowania projektów, których jesteś autorem. Graficy, fotografowie i artyści mogą zamieszczać swoje portfolio na Behance. Autorskie prezentacje lub raporty, które tworzysz warto publikować na przykład w serwisie Slideshare, a ciekawe filmy – na Vimeo.

To wszystko pokazuje, że oprócz pustych słów masz dowód, który potwierdza poziom twoich kwalifikacji. Link może zostać bez problemu zamieszczony w serwisie LinkedIn jako część twojego CV. Pamiętaj jednak, by wybierać takie projekty, których faktycznie jesteś autorem i masz do nich pełne prawa oraz te, które są najlepsze! Nie ma sensu publikować wszystkiego – nieciekawe prace mogą jedynie zaszkodzić skrupulatnie budowanemu wizerunkowi.

 

Uważaj, co publikujesz!

 

Swój wizerunek w sieci budujesz na każdym profilu społecznościowym, z którego korzystasz. Dlatego szczególną uwagę należy przyłożyć również do tego, co zamieszczasz jako prywatny użytkownik Internetu. Pamiętaj, że nawet najlepsze wrażenie po obejrzeniu twojej biznesowej wizytówki może szybko ulec zniszczeniu, po znalezieniu przez potencjalnego pracodawcę zdjęć z ostatniej imprezy lub infantylnych opisów na Facebooku. Jeżeli myślisz, że zabezpieczenie profilu załatwi sprawę – nic bardziej mylnego! Może się na przykład okazać, że potencjalny pracodawca zna się z kimś z twojego kręgu znajomych i z łatwością dotrze do informacji na twój temat. Wizerunek prywatny i zawodowy powinny iść ze sobą w parze! Poza tym wartościowe treści mogą przyczynić się również do tego, że wiedzą i kompetencjami zaimponujesz swoim znajomym.

 

Wyróżnij się!

 

Kreowanie wizerunku w sieci musi być poparte specyfiką branży oraz oczekiwaniami potencjalnego pracodawcy. W Internecie mamy do czynienia z milionami specjalistów posiadającymi swoje zawodowe profile. Dlatego należy się ponad wszystko wyróżniać! Osoby, które cię odnajdą powinny już na pierwszy rzut oka odnieść wrażenie, że jesteś nie tylko ekspertem w swojej dziedzinie, ale również posiadasz bogatą osobowość. Twoje CV powinno być oryginalne i przedstawiać twoje najsilniejsze strony! To wizytówka, o którą należy zadbać z najwyższą starannością.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy