Zdrowa i zbilansowana dieta wcale nie musi kojarzyć się z głodówką i odrzuceniem wszystkich ulubionych produktów. Ważne jest w niej to, aby dostarczać organizmowi odpowiedniej ilości witamin, minerałów i kalorii niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania.

Zapewne każdy z nas kojarzy Piramidę Zdrowego Żywienia. Ta opracowana przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie prezentuje się następująco:

pira

Jak widzimy, produkty pełnoziarniste są istotnym punktem prawidłowego odżywania. Kolejnym ważnym elementem są warzywa i owoce, następnie produkty i przetwory mleczne, wyżej ryby i mięsa, a następnie oleje. Nie możemy zapomnieć również o codziennej aktywności fizycznej.

Instytut opracował również 11 zasad zdrowego żywienia. Zgodnie z nimi musimy przede wszystkim dbać o różnorodność naszych produktów, tak aby w trakcie posiłku dostarczyć organizmowi niezbędnych składników odżywczych, a jeden produkt niestety tego nie zrobi. Dlatego musimy pamiętać o odpowiednim łączeniu tego, co jemy. Konieczne jest również codzienne spożywanie warzyw i owoców, prócz tego 2 szklanki mleka dziennie – które zgodnie z zasadami IŻŻ zastąpić możemy jogurtem, kefirem czy serem – wszystko po to, aby dostarczyć organizmowi niezbędnych witamin oraz wapnia. Kolejnym ważnym punktem jest to, aby głównym źródłem kalorii były produkty zbożowe, dlatego że dostarczają one węglowodanów złożonych, białka roślinnego, błonnika. Istotne jest także umiarkowane spożywanie mięsa oraz tłuszczów, jak również umiar w spożywaniu cukru oraz słodyczy. Ograniczyć powinniśmy również spożywanie soli, której zbyt duża ilość może spowodować wzrost ciśnienia tętniczego krwi. Warto również zapomnieć o alkoholu, który jest bardzo kaloryczny, a dodatkowo nie posiada żadnych składników odżywczych. Na koniec rzecz najważniejsza: odpowiednia ilość wody w diecie, aby nie doprowadzić do odwodnienia organizmu.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy