26 Wrz

Przed treningiem pamiętaj o stretchingu

Chcą zadbać o swoją sylwetkę oraz zdrowy organizm uprawiamy sporty – biegamy, jeździmy na rowerze, rolkach, w zimie na nartach czy desce. Niewątpliwie zarówno nasze ciało, jak i organizm są nam za to wdzięczne, ale… no właśnie! Czy pamiętasz o odpowiednim rozciąganiu mięśni zarówno przed, jak i po aktywności fizycznej? Jeśli tak, to gratulacje, jeżeli jednak nie – zacznij, a zobaczysz jak wiele się zmieni!

Co to jest stretching?

Wielu z Was zapyta, czym jest stretching? To nic innego jak rozciąganie mięśni całego ciała, które pozwala je uelastycznić, jednocześnie zmniejszając ryzyko kontuzji w trakcie treningu. Poprawia także krążenie, dzięki czemu pobudza nasze mięśnie. Wykonywany przed treningiem pozwala zniwelować zakwasy, których każdy z nas tak nie lubi. Warto jednak pamiętać o nim również po skończonym wysiłku, aby wydłużyć skurczone mięśnie, pozwoli nam to także na wyciszenie się i uspokojenie.

Jak się rozciągać?

Stretching możemy podzielić na dwa rodzaje – dynamiczny, czyli rozciąganie w ruchu, w tym przypadku mięśnie naciągane są w trakcie wykonywania szybkich ruchów, np. wymachów czy krążeń – ważne jednak, aby zaczynać od wolnego tempa stopniowo przyspieszając. Drugi rodzaj to stretching statyczny, w trakcie którego pozostajemy przez chwilę w jednej pozycji pozwalając powoli rozciągać się danej partii mięśni – jest to bardziej bezpieczna forma rozciągania.

W trakcie treningu rozciągającego nie można zapomnieć o kilku aspektach:

  • oddechu, który powinien być głęboki, systematyczny, spokojny
  • odpowiednich ruchach, spokojnych – nie gwałtownych
  • dokładnym i powolnym wykonywaniu wszystkich ćwiczeń
  • rozciąganiu obu stron ciała
  • odpowiednim napinaniu i rozluźnianiu mięśni
  • rozgrzewce

Jeśli nigdy wcześniej nie wykonywałaliście stretchingu, warto zobaczyć poniższe filmy, które pokażą Ci, jakie ćwiczenia wykonywać:

Bardzo ważny jest jednak umiar przy rozciąganiu –  stretching nie ma za zadania sprawiać bólu, tylko przygotować mięśni do wysiłku fizycznego. Jeśli więc nie jesteś w stanie wykonać jakiegoś ćwiczenia do końca – odpuść – po jakimś czasie uda się bez odczuwania bólu. Nie jest on również wskazany dla osób narzekających na bóle mięśni czy stawów oraz osób, które cierpią na wszelakie zapalenia stawów – w tych przypadkach przed przystąpieniem do treningu należy skonsultować się z lekarzem.

Stretching tylko przy ćwiczeniach?

Nie jest zasadą, że rozciągać należy się jedynie przed treningiem. Równie dobrze możesz to robić mając chwilę wolnego, siedząc przed telewizorem, a nawet w pracy. Nawet kilku minutowe rozciąganie może pomóc. Zaletą stretchingu jest nie tylko zwalczanie zakwasów i przygotowywanie mięśni do aktywności. Przypomnijcie sobie, ile razy siedząc w pracy narzekaliście na bóle pleców. Krótkie rozciąganie może pomóc! Poza tym pozwala się wyciszyć i zrelaksować, a dodatkowo wysmukla sylwetkę – a kto z nas nie marzy o idealnym ciele?

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy