Redukcja nadmiaru kilogramów nie jest prostym procesem. Wymaga sporo dyscypliny, a często wiąże się z radykalną zmianą stylu życia. Kiedy uda się sprostać temu wyzwaniu, może pojawić się inny, równie poważny problem - nadmiar skóry, który wygląda bardzo nieestetycznie i może być tym większy i bardziej uciążliwy, im większą nadwagę mieliśmy w okresie sprzed odchudzania. Czy można z tym walczyć?

Skóra jak balon

Ludzka skóra zbudowana jest z kolagenu i elastyny, które nadają jej wytrzymałość i elastyczność. Z wiekiem niestety skóra traci wodę, a jej struktura ulega przemianom. W efekcie powstają zmarszczki, sama skóra staje się znacznie mniej sprężysta. Wiek to nie jedyny czynnik ryzyka, który przyczynia się do zmian w strukturze skóry, drugim i najpowszechniejszym jest nadwaga. Można to porównać do gumowego balonika. Jeśli go nadmuchamy i spuścimy z niego powietrze szybko powróci do pierwotnych wymiarów. Jeśli jednak pozostawimy w nim powietrze na kilka dni, okaże się, że po jego wypuszczeniu balonik nie wygląda już tak samo. Guma zrzeszotnieje i stanie się mniej elastyczna. Podobnie zachowuje się ludzka skóra. Oznacza to, że chwilowy przyrost wagi nie stanowi wielkiego zagrożenia dla jej struktury, jeśli jednak ten stan rzeczy trwa długo, znacznie traci na swojej elastyczności. Wniosek z tego jest jeden, im szybciej zaczniemy walczyć o idealną sylwetkę tym mniejsze ryzyko, że pojawi się nadmiar skóry po jej osiągnięciu.

Jak zadbać o skórę podczas odchudzania?

Niezależnie, czy do zrzucenia jest 2 kg czy 20 kg i czy metryka podaje 20 lat czy 50 lat należy podjąć kilka kroków, które pomogą skórze zachować maksymalną elastyczność i zminimalizują ilość obwisłej skóry.

1) Kontrolować tempo odchudzania – im szybciej tracimy wagę, tym skóra ma mniej czasu na „adaptację”. Prawidłowa szybkość utraty wagi nie powinna przekraczać 0,5-0,7 kg tygodniowo. Jeśli jej tempo jest większe to znak, że należy zwiększyć kaloryczność jadłospisu.

2) Witaminy i zdrowe tłuszcze – na kondycję skóry maja wpływ witaminy, szczególnie A oraz E. Warto zadbać o ich prawidłową podaż. W diecie powinny znaleźć się olej lniany, oliwa z oliwek, awokado i tłuste ryby. Zawierają one niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, a dodatkowo oferują solidną dawkę w/w witamin.

3) Nawodnienie – w tej materii niezastąpiona jest woda mineralna – przynajmniej 2 litry dziennie. Należy podkreślić, że wiele osób obawia się nadmiernego spożycia wody, gdyż utożsamia to z jej zatrzymaniem w organizmie. Nic bardziej mylnego, im więcej jej spożywamy, tym mniej magazynujemy.

4) Domowe bicze szkockie – prosta metoda odnowy biologicznej polegająca na naprzemiennym polewaniu ciała zimną i letnią wody. Cykl taki powinien odbywać się po każdej kąpieli i trwać łącznie 3-4 minuty – 30 sekund woda zimna i 30 sekund woda letnia. Pobudza to krążenie i zmusza naczynia włosowate do wytężonej pracy w efekcie czego skóra zyskuje na elastyczności.

5) Kosmetyki – w tej kategorii znajdziemy wiele specjalistycznych preparatów, które mają ujędrniać i nawilżać skórę. Niekoniecznie trzeba sięgać po te najdroższe, bardziej istotna jest regularność ich stosowania. Dobrą metodą jest również nakładanie na ciało 1-2 razy w tygodniu maseczki, która zwykle dedykowana jest do twarzy i dekoltu, ale świetnie oddziałuje na całe ciało. Mogą to być najbardziej narażone na utratę elastyczności miejsca – brzuch, ramiona, biodra. Świetnie sprawdzi się np. tania maseczka z alg lub glinki.

6) Aktywność fizyczna – trening wpływa nie tylko na mięśnie i spalanie tkanki tłuszczowej. Znakomicie oddziałuje również na skórę, poprawiając krążenie w jej obrębie. Tego elementu z pewnością nie należy pomijać. Warto podkreślić, że rodzaj samej aktywności nie ma wielkiego znaczenia, dlatego najlepiej wybrać taką, która sprawia nam przyjemność.

7) Odnowa biologiczna – specjalistyczne gabinety oferują szereg zabiegów, które mają pozytywnie wpływać na stan skóry. Już zwykła sauna czy zabiegi zimnem (nawet w postaci domowych masażów lodem) mogą przynieść niezłe rezultaty. Warto jednak podkreślić, że nawet najdroższe, profesjonalne zabiegi w najlepszych gabinetach nie przyniosą spektakularnych rezultatów, jeśli nie zadbamy o podstawy, czyli zbilansowaną dietę, aktywność, nawodnienie i dostarczenie odpowiedniej ilości witamin.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy