Czujesz ciągłe zmęczenie, rozdrażnienie? Co rusz łapie Cię nowa choroba, a włosy wypadają garściami? To może być niedobór witaminy E – jest ona konieczna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jakie produkty ją zawierają?

Witaminę E zaliczamy do grupy składników rozpuszczalnych w tłuszczach. Jest to grupa związków chemicznych składająca się z tokoferoli i tokotrienoli. Najsilniej działającą i najbardziej potrzebną dla ludzkiego organizmu rolę pełni alfa-tokoferol, który udało się zsyntetyzować.

Funkcje witaminy E

Witamina E pełni w naszym organizmie wiele kluczowych funkcji, w związku z czym jej występowanie jest niezbędne do jego prawidłowego działania. Przede wszystkim jest głównym antyoksydantem, chroni nas przed działaniem wolnych rodników. Pozwala na stabilizowanie czynności błon komórkowych, a komórki zaopatrza w składniki odżywcze. Obniża także poziom cholesterolu, co przyczynia się do zmniejszenia ryzyka zawału serca. Często jest też nazywana „witaminą młodości”, bowiem zapobiega przedwczesnemu starzeniu się skóry, chroni przed szkodliwym promieniowaniem UV. Witamina E wspomaga również leczenie męskiej niepłodności, zwiększa potencję oraz pozytywnie wpływa na żywotność plemników.

Niedobór oraz nadmiar

Brak odpowiedniej ilości tej substancji w organizmie może powodować szereg nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu. Najczęstszymi są: zmęczenie, rozdrażnienie, problemy z koncentracją, osłabienie układu odpornościowego (w związku z czym częściej chorujemy), starzenie się oraz suchość skóry. Jej niedobór może jednak powodować również poważniejsze problemy, jak np. anemię, wzrost ryzyka wystąpienia zawału, zaburzenia w funkcjonowaniu mięśni, a nawet bezpłodność.

Jeśli chodzi o nadmiar witaminy E, nie występuje on zbyt często – wszystko dlatego, że nie jest to substancja toksyczna. Jeśli jednak przyjmujesz suplementy diety zwróć uwagę na zawartą w nich dawkę witaminy E. Hiperwitaminoza może powodować ogólne zmęczenie i osłabienie, zaburzenia widzenia, a także bóle mięśni i głowy.

Gdzie ją znajdziemy?

Witaminę E znajdziemy w produktach, które spożywamy na co dzień. Są to m.in. masło, jajka czy mleko. Wysoką zawartość tej substancji ma w sobie olej słonecznikowy oraz sojowy, występuje również w orzechach, ziarnach zbóż, kukurydzy, migdałach czy margarynie. Znajdziemy ją także w marchewce, brukselce i innych zielonolistnych warzywach.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy