Napady gorąca, słabsza kondycja, wiotczenie skóry – to wszystko oznaki menopauzy. Choć termin ten kojarzy się z gorszym samopoczuciem, są sposoby na to, aby poradzić sobie w tym trudnym czasie. Podpowiadamy jak!

Klimakterium wcześniej czy później rozpocznie się u każdej kobiety. Zwykle przypada między 45 a 55 rokiem życia. Kobieta w tym czasie musi pogodzić się z wieloma zmianami w swoim ciele i samopoczuciu. Okres ten nie tylko staje się sygnałem, że kobieta nie będzie mogła już urodzić dziecka, ale także może być początkiem wielu problemów zdrowotnych, przybierania na wadze, a nawet depresji. Najbardziej typowym objawem menopauzy, oczywiście oprócz ustania miesiączki, są częste uderzenia gorąca, ogólne osłabienie, problemy z koncentracją i pamięcią, zaburzenia snu, drażliwość, nerwowość czy kłótliwość. To czas, kiedy szczególnie powinnyśmy na siebie uważać, bowiem nietrudno o choroby serca, problemy z układem moczowym, a nawet chorobę Alzheimera. Ta ostatnia może być spowodowana niedoborem estrogenów w organizmie. Ciało kobiety również ulega przemianie w czasie klimakterium. Najpowszechniejszą zmianą jest przybieranie na wadze, ale także starzenie się i wiotczenie skóry.

W obliczu tak wielu zmian niejedna kobieta pozostaje bezradna. Pierwszą i najważniejszą sprawą, aby poradzić sobie z menopauzą jest pogodzenie się z tym naturalnym procesem. Pamiętajmy, że choć to trudny czas, każda kobieta będzie musiała przez niego przejść. Wzajemne wsparcie przyjaciółek, a także uświadomienie sobie powszechności okresu przekwitania może być bardzo pomocne dla naszej kondycji psychicznej.

Nastawienie ma ogromne znaczenie, ale można sobie również pomóc specjalnymi terapiami. Bardzo popularna jest hormonalna terapia zastępcza, która zmniejsza objawy menopauzy. Niestety nie może być ona stosowana we wszystkich przypadkach, bo u wielu kobiet występują silne działania niepożądane. Dlatego koniecznie przed podjęciem jakichkolwiek decyzji odnośnie leczenia objawów menopauzy należy poradzić się lekarza. Z pomocą może przyjść również farmaceuta, który doradzi odpowiednie suplementy diety.

Warto pamiętać także o odpowiednich kosmetykach, które zmniejszą te najbardziej widoczne skutki menopauzy, jak chociażby pogłębianie się zmarszczek. Warto wówczas stosować kosmetyki z filtrem, takie które zapobiegają wysuszaniu skóry, a także bogate w kwasy omega-3 i -6. Nawilżać trzeba także skórę od wewnątrz, dlatego warto wówczas spożywać duże ilości wody.

Same też mamy wpływ na poprawę naszego wyglądu i samopoczucia. Przede wszystkim w okresie menopauzy nie możemy zapominać o dwóch rzeczach – zrównoważonej diecie i ruchu. Obniżenie wytwarzania hormonów płciowych powoduje zwiększenie apetytu, a co za tym idzie także tycie. Dlatego w okresie klimakterium szczególnie powinnyśmy unikać dużych ilości używek, słodyczy i soli. Dodatkowo należy zadbać o to, aby dieta była bogata w wapń, a także produkty zawierające fitoestrogeny. To substancje roślinne, które mają podobne cechy do estrogenów. Znajdziemy je m.in. w soi czy siemieniu lnianym.

Oprócz leków, kosmetyków i dobrej diety niezbędny jest sport. Znajdź swój ulubiony i trenuj go konsekwentnie. Nawet jeśli będzie to systematyczny marsz czy taniec pomoże w zmniejszeniu objawów menopauzy. Nie tylko pozwoli to na utrzymanie dobrej sylwetki, ale i rzadziej dopadać będą Cię uderzenia gorąca czy kłopoty ze snem. Dodatkowo poprawisz swoje samopoczucie. Ważne, aby trenować regularnie 2-3 razy w tygodniu przez co najmniej pół godziny.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy