Rankiem z łóżka wychodzicie z na wpół zamkniętymi oczami, uwielbiacie spać do południa, a po zmroku jesteście zdecydowanie bardziej aktywni niż w środku dnia? A może zawsze budzicie się znacznie szybciej niż reszta domowników, wystarcza Wam jedynie pięć godzin snu, ale za to kładziecie się do łóżka przed 22? Chociaż większość z nas bez zastanowienia odpowiedziałaby, która wersja jest jej bliższa, to niewielu zdaje sobie sprawę, w jak dużym stopniu pora snu i budzenia się wpływa na nasz organizm.

Badania dowodzą, że w ciągu dnia każdy z naszych organów miewa lepsze i gorsze chwile. Te lepsze to czas, kiedy pracują najintensywniej i najwydajniej, i to właśnie wtedy najlepiej rozpoczynać ich eksploatację. Wszystkie najważniejsze procesy zachodzące w naszym organizmie przyspieszają rano, po czym zwalniają wieczorem. Ten naturalny rytm reguluje światło, a także odpowiednia dieta. Ale w XXI wieku nasze indywidualne zegary dobowe zaburzane są przez wiele czynników (np. światło słoneczne doskonale zastępują nam jego imitacje). Poza tym naukowcy sądzą, że nasza aktywność uwarunkowana jest genetycznie i około 5% populacji rzeczywiście preferuje albo wczesne poranki, albo bardzo późne wieczory.
Udało się wyróżnić 12 różnych genów, które odpowiadają za poziom naszej efektywności w trakcie doby. Nie bez znaczenia pozostaje kwestia płci i wieku – rano zdecydowanie lepiej działają kobiety i osoby w starszym wieku. Oczywiście kluczową rolę odgrywają zmiany w wytwarzaniu poszczególnych hormonów, np. na starość zmienia się poziom produkcji melatoniny – tzw. hormonu nocy.
Mimo tych kilkugodzinnych różnic warto jednak zdać sobie sprawę, że zaprogramowała nas natura i określone pory dnia i nocy bardzo wyraźnie wpływają na nasz ogólny potencjał do wykonywania poszczególnych aktywności. Bo nawet jeśli wydaje nam się, że sami podejmujemy pewne decyzje, to niełatwo pokonać potęgę biologii.

Naturalny zegar

Godzina ok. 6-7
Temperatura ciała rośnie, wzrasta także poziom hormonów szczęścia. W naszym organizmie zaczyna też krążyć hormon stresu, który wpływa na zwiększenie produkcji glukozy, co odczuwamy jako zastrzyk energii. Szaleją także hormony płciowe – estrogen u kobiet i testosteron u mężczyzn, dlatego wczesny poranek to zdecydowanie najlepszy moment na zbliżenia.
Ok. 10-11
Jesteśmy wtedy w stanie najbardziej się skoncentrować. To doskonały czas na pracę umysłową!
Ok. 12-13
W południe następuje znaczny spadek energii, temperatury ciała i adrenaliny. Warto uciąć sobie wtedy drzemkę.
Ok. 15-16
Rośnie temperatura ciała i poziom adrenaliny. Wtedy najlepiej się odprężamy, jesteśmy także najbardziej odporni na ból.

Ok. 17-19
Na najwyższym poziomie są: nasza koordynacja, wytrzymałość, temperatura ciała i adrenalina. To zdecydowanie idealny czas na aktywność fizyczną.
Ok. 21
Organizm produkuje większe ilości melatoniny – hormonu, który nakłania nas do snu. To doskonała pora na relaks.
Ok. 23
To najlepszy czas na kąpiel i zasypianie, ponieważ nasz organizm w pełni ogranicza wówczas wszelkie swoje potrzeby (np. głód).
Ok. 3-5
Wówczas najniższe są zarówno temperatura ciała, jak i poziom wszystkich hormonów.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy