Co roku obiecujesz sobie, że w święta będziesz jeść mniej niż w poprzednim roku i nie pozwolisz, aby łakomstwo wygrało z rozsądkiem. Ale gdy przychodzi wieczór wigilijny suto zastawiony stół kusi... Zjadasz więc tyle co zawsze, a potem zalegasz zmęczony przed telewizorem. W tym roku czas to zmienić!

Święta nie muszą oznaczać przerwy w diecie, nie muszą wiązać się ze zbędnymi kilogramami, nie musi im towarzyszyć uczucie ciężkości i problemy żołądkowe. Wystarczy tylko kilka zmian, które absolutnie nie będą odejściem od tradycji, żeby czuć się lekko przez całe święta.

Zacznijmy od zastawy…

Dokładnie tak! To na czym podamy świąteczne potrawy ma ogromne znaczenie dla realizacji naszego planu. Powinniśmy dążyć do tego, żeby zasiadając przy stole niwelować swój apetyt albo nieco go oszukiwać. Jak to zrobić? Jest na to kilka sposobów. Przede wszystkim podczas świąt używaj małych talerzyków. Ułatwi Ci to zadanie nakładania sobie niewielkich porcji jedzenia. Na małym talerzu i tak będą prezentować się okazale. Jeśli chcesz, zgodnie z tradycją, spróbować wszystkich dwunastu dań, małe talerze pozwolą Ci sprawić, by były to symboliczne porcje.

… i dekoracji

Dobrym sposobem na pohamowanie apetytu jest także przyozdobienie stołu serwetkami i dekoracjami w stonowanych kolorach zieleni i niebieskiego. Zapomnij o, tak bardzo kojarzącym się ze świętami, kolorze czerwonym, bowiem pobudza on apetyt! Zadbaj też, aby wokół stołu, oprócz aromatu świątecznych potraw, unosił się również zapach wanilii np. zapal świece o tym zapachu lub skrop olejkiem waniliowym obrus. Zapach ten również przyczynia się do zmniejszenia apetytu, szczególnie na słodkości.

Nim usiądziesz do świątecznego stołu

Nie ma nic gorszego niż siadanie do wigilijnej kolacji będąc głodnym. Nie zaniedbuj pozostałych posiłków w ciągu dnia. Jedz często, małe porcje, dzięki czemu podczas kolacji wigilijnej nie będziesz chciał pochłonąć wszystkiego, co znajduje się na stole. Można też nieco oszukać organizm i przed rozpoczęciem kolacji wypić szklankę, a nawet dwie szklanki wody mineralnej. Dzięki temu będziesz mieć uczucie sytości już na samym początku uczty.

Gdy gotujesz 

Pomyśl też o mniej kalorycznych wersjach świątecznych potraw. Niech na stole zamiast smażonej ryby pojawi się pieczona lub gotowana na parze, zamiast oleju używaj oliwy z oliwek, a zamiast słodkich ciast, z dużą ilością kremu, serwuj owoce. Jeśli jednak nie możesz oprzeć się pokusie zjedzenia słodyczy, dodaj do pieczonych ciast słodkie zamienniki cukru np. stewię lub znacząco zmniejsz jego ilość w stosunku do tej podanej w przepisie. Do dań głównych dodawaj ostre przyprawy, zaś do deseru cynamon. Taki zestaw poprawi przemianę materii.

Podczas posiłku…

Pamiętaj, że święta nie są tylko po to, żeby dostawać prezenty i dobrze zjeść. To czas, który powinno się celebrować z rodziną. Dlatego przy wspólnym, świątecznym stole rozmawiaj z bliskimi. Nie tylko poprawi to Twoje relacje z nimi, ale także pomoże w utrzymaniu dobrej sylwetki. Dzięki mówieniu, po prostu zjesz mniej. Delektuj się każdym kęsem, przeżuwaj go długo i gryź dokładnie, pozwoli to zaspokoić apetyt, a także szybciej strawić jedzenie. Dobrze jest też zacząć kolację od sałatek i surówek. Będą one z pewnością mniej kaloryczne od pozostałych dań, a jak się okazuje pierwsze posiłki, które zjadamy zwykle nakładamy sobie w większych porcjach niż kolejne.

…i po

Na koniec pamiętaj, żeby ułatwić swojemu organizmowi strawienie świątecznych dań. Dlatego zamiast zasiąść po kolacji przed telewizorem, wybierz się z rodziną na spacer.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy