Stres w ciąży

Rozgorączkowane, zniecierpliwione, w nieustannym pędzie — to my, kobiety XXI wieku! Nasze życie coraz częściej przypomina rozpędzony rollacoaster. Czasem rzucimy tęskne spojrzenie w dół na te wszystkie piękne miejsca i cudownych ludzi. Obiecujemy sobie w duchu, że kiedyś do nich dołączymy. Kiedyś — bo teraz nie mamy czasu! Teraz mamy inne priorytety — wysokie zarobki, wystawne życie. Musimy odbierać dzwoniące telefony, odpisywać na maile, spotykać się z kontrahentami. Nie chcemy straszyć, ale chroniczny stres niesie ze sobą wiele poważnych konsekwencji. Nadciśnienie, cukrzyca, depresja, nadwaga to pryszcz! Stres może utrudniać zajście w ciąże, mało tego — odbić się na zdrowiu przyszłego potomstwa! Niestety, wiele kobiet nie zdaje sobie z tego sprawy! Niektóre potrafią pracować do ostatnich dni i zdarza się, że prosto z biura jadą na porodówkę! Czym to grozi? Na jakie skutki musimy się przygotować? Jak wyluzować i nauczyć się odpuszczać? Przed Wami skondensowana dawka wiedzy!

Życie przed życiem

Przez dziesiątki lat porównywano umysł noworodka do czystej, niezapisanej karty. Dziś wiemy, że w łonie matki toczy się normalne życie! To czas intensywnej nauki i rozwoju! Więź, jaka łączy go z rodzicielką, jest doprawdy fascynująca! Kształtuje jego charakter i intelekt! Okres ciąży jest pierwszym szczebelkiem drabiny wychowania! Stąd te wszystkie zalecenia lekarzy — czytajcie książki, zaprzyjaźnijcie się z muzyką poważną. Maluch nie próżnuje! Słyszy, smakuje, współodczuwa emocje — zarówno te dobre, jak i złe! Jest w stanie rozróżnić pogodny i przyjemny głos od zdenerwowanego. Długotrwały stres dostarcza mu szkodliwych substancji i negatywnie wpływa na jego rozwój, dlatego tak ważne jest zmniejszenie jego ilości! Czym grozi stres w ciąży? Jakie są jego konsekwencje? Jak wpływa na rozwój dziecka?

Stres w ciąży

Ciąża to wyjątkowy okres w życiu każdej z nas. Już w momencie zobaczenia dwóch kresek na teście zaczynamy odpowiadać za drugiego człowieka! Z jednej strony jest to czas podekscytowania i oczekiwania, a z drugiej niepewności i niepokoju! Czy podołam? Czy odnajdę się w nowej roli? Kobieta powinna skoncentrować swoją uwagę zarówno na sobie, jak i rozwijającym się nowym życiu, gdyż błędy przez nią popełnione mogą doprowadzić do poważnych wad! Przez łożysko i pępowinę maluch czerpie substancje niezbędne do rozwoju. Pierwsze trzy miesiące są kluczowe! Już na tym etapie należy zadbać o profilaktykę! Higiena ciąży to przede wszystkim eliminacja szkodliwych nawyków. Zachowania rekomendowane przez lekarzy to:

  • zbilansowana dieta
  • umiarkowana aktywność fizyczna
  • rezygnacja z używek: alkohol, nikotyna i inne
  • higiena osobista, jamy ustnej
  • regularne badania
  • odpowiednia ilość snu

i najważniejsze: redukcja stresu! Dziecko rozwija się najlepiej w pozytywnej atmosferze — czuje się bezpiecznie, kiedy mama jest spokojna, zrelaksowana i wypoczęta! Długotrwałe napięcie ponosi ciśnienie krwi, wzmaga potliwość, powoduje silne bóle i zawroty głowy — może skutkować przedwczesnym porodem, poronieniem!

Co powoduje stres w ciąży? Jakie są jego źródła?

Stres to wierny kompan przyszłych matek — towarzyszy im przez bite dziewięć miesięcy! Wbrew temu, co przyjęło się mówić, ciąża nie zawsze cieszy i napawa optymizm. Dlaczego? Po pierwsze, nie każda kobieta jest na nią gotowa. Ile Polek, tyle historii — dawno temu, sprawa była prosta. Dzisiaj zastanawiamy się nad wieloma sprawami — nad sytuacją materialną, nad bezpieczeństwem. Oliwy do ognia dolewają hormony! Wahania nastrojów, huśtawki emocjonalne, rozdrażnienie, poddenerwowanie to stany często związane z ciążą, a zwłaszcza z jej pierwszym etapem. Nie bez znaczenia jest również otoczenie: „dobre rady” potrafią mocno podnieść ciśnienie! Gdyby tego było mało, pojawia się cała wachlarz obaw! Strach przed poronieniem, utratą pracy, nadmiarem obowiązków, brakiem zrozumienia ze strony partnera! Część z nas robi dobrą minę do złej gry — tłumimy emocje, co to tylko pogarsza sprawę. Obrywa się nie tylko naszej psychice, ale i dziecku!

Czym grozi stres w ciąży? Stres w ciąży skutki!

Kiedy zaczynamy mocno się denerwować, nadnercza produkują adrenalinę, noradrenalinę i kortyzol — hormony stresu, które trafiają wprost do krwiobiegu. Płód natychmiastowo reaguje na ich wahania. Czym może skutkować ta inwazja? Noworodki zestresowanych kobiet mogą być niedożywione, niedotlenione, bardziej rozdrażnione, ruchliwe i kapryśne. Są narażone na liczne powikłania. Chodzi o naprawdę poważne wady rozwojowe — zespół Downa, ADHD, rozszczep wargi.

  • Stres w ciąży a nerwowość dziecka — nerwowy niemowlak dużo płacze, mało śpi, wydaje się nadmiernie pobudzony. Niekiedy stan ten ma charakter przejściowy, czasem jednak może być objawem wzmożonego stresu w ciąży. Poziom wrażliwości kształtują emocje, jakich matka doświadczała w przeciągu 9 miesięcy. Sytuacja ta wymaga konsultacji lekarskiej, gdyż taki maluch może gorzej się rozwijać!
  • Stres w ciąży a rozwój dziecka — każdy maluch rozwija się inaczej, w swoim tempie. Oto sygnały, które mogą świadczyć o nieprawidłowościach w tym zakresie: brak wzrostu wagi, przeraźliwy płacz, znikome zainteresowanie otoczeniem, problemy z koncentracją i skupieniem, obfite ulewanie, chodzenie na palcach, wąski zakres słownictwa, słaba koordynacja ruchowa, kłopoty ze skupieniem uwagi. Wyżej wymienione zaburzenia mogą mieć różne przyczyny, mogą być spowodowane dysfunkcjami emocjonalnymi!
  • Stres w ciąży a zespół Downa — specjaliści mówią, że chroniczny stres może powodować zaburzenia czynności mózgu i płodu, co z kolei może skutkować opóźnionym rozwojem zdolności ruchowych!
  • Stres w ciąży a ADHD — spół nadpobudliwości psychoruchowej objawia się stosunkowo wcześnie, zazwyczaj w pierwszych latach życia. Maluch szybko się nudzi, nie jest wytrwały w swoich działaniach. Naukowcy z Ottawy dowiedli, że potomstwo kobiet, które w trakcie ciąży doświadczało dużej dawki stresu, jest o w o wiele większym stopniu narażone na występowanie zaburzeń i nadpobudliwości.

Jak widać, silny stres w ciąży to nie przelewki. Warto nauczyć się nad nim panować! Podpowiadamy, jak to zrobić!

Stres w ciąży jak sobie radzić? Jak unicestwić wroga?

O próbach unicestwienia wroga (stresu) można by napisać książkę! Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest znajomość siebie,tego co wpływa na nas pozytywnie a co destruktywnie. Warto mieć swoje sposoby i metody. Poniżej prezentujemy Wam podstawy wszystkich podstaw! Bez nich każda próba będzie przegrana!

Sen — optymalna ilość snu to 5-8 godzin, jednak każdy organizm jest inny. Ty wiesz najlepiej, czy jesteś w stanie dobrze funkcjonować po 6h czy nie. Pamiętaj jednak, że ciała nie da się oszukać! Jeżeli przez dłuższy okres czasu będziesz nie dosypiać, Twoje funkcjonowanie zacznie kuleć! Brak snu fatalnie wpływa na procesy myślowe — może powodować zaburzenia pamięci i koncentracji, upośledzać zapamiętywanie.

Zbilansowany jadłospis — dieta ma zasadniczy wpływ na Twoje samopoczucie i zdrowie! Jadłospis bogaty w witaminy i minerały złagodzi negatywne objawy stresu — nawracające bóle głowy i brzucha, biegunki, chroniczne zmęczenie, kołatanie serca. Twoje menu powinno opierać się na Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Podstawą będą warzywa i owoce. Bardzo ważne są również węglowodany — pełnoziarniste pieczywo, brązowy ryż, ciemny makaron. Nie sposób nie wspomnieć o pełnowartościowym białku — chude mięso, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz zdrowych tłuszczach — oliwa z oliwek, awokado, nasiona, ryby, pestki, orzechy! Ponadto woda — najlepiej 2-2,5 litra dziennie! Pamiętaj! Jedzenie za dwoje to mit!

Ćwiczenia oddechowe — są kolejną metodą kształtowania równowagi. Polegają na cyklicznym powtarzaniu wdechów i wydechów.

Rekreacyjna aktywność fizyczna — wiele kobiet ma spore opory przed ruchem w ciąży, zupełnie niepotrzebnie. Ruch jest zalecany, a wręcz wskazany! Skraca czas porodu, połogu, redukuje stres! To najbardziej naturalna i bliska człowiekowi forma radzenia sobie z napięciem! Oczywiście, nie wszystkie aktywności będą dla Ciebie odpowiednie. Zaleca się regularne spacery, pilates, jogę, pływanie.

Asertywność — stres pojawia się wtedy, kiedy robimy coś wbrew sobie. Często wikłamy się w sytuacje pełne napięcia, ponieważ nie potrafimy odmówić. Z pomocą przychodzi asertywność — sztuka posiadania i wyrażania własnego zdania!

Otoczenie — ciężarne posiadające wsparcie ze strony rodziny czy przyjaciół o wiele lepiej radzą sobie z trudnymi emocjami. Otaczaj się ludźmi, którzy Cię uskrzydlają! Inwestuj w ważne relacje!

Realizacja celów i wartości — zadbaj o prawidłowy poziom eustresu, czyli czynności dających Ci radość!

Relaks — przygotuj kąpiel pełną piany lub zaszyj się pod kocem z ulubioną książką.

Odrób pracę domową — wokół ciąży narosło wiele mitów, zamiast zawracać sobie nimi głowę, odwiedź lekarza lub zainwestuj w dobrą książkę. Spisz na kartce pytania, które Cię dręczą i spróbuj znaleźć na nie odpowiedź! Warto również odwiedzić szkołę rodzenia — zajęcia pomogą pokonać obawy i lęki.

Weź się na krótki urlop — jeżeli masz taką możliwość, wybierz się za miasto. Masz dostęp do sieci? Poszukaj ciekawych miejsc w okolicy! Weekendowy wypad potrafi zdziałać cuda! Odstresuje, zregeneruje, wprawi w dobry nastrój! Nic tylko pakować walizki!

Śmiej się — śmiech redukuje napięcie i wprawia w dobry nastrój!

Weź do ręki notatnik — przeraża Cię lista spraw do załatwiania? Stresujesz się, że nie zdążysz skompletować całej wyprawki? Zrób listę spraw do załatwienia — odhaczaj to, z czym udało Ci się uporać! Torbę do szpitala przygotuj miesiąc przed ustaloną datą porodu.

Leki na stres w ciąży — co można stosować, a czego unikać?

Co, jeśli wyżej wymienione metody nie zadziałają? Co, jeśli hormony szaleją tak, że nie możesz nad nimi zapanować? Czy leki w ciąży to dobry pomysł? Wszystko co zażywamy wpływa na malucha. Żaden środek, zwłaszcza ten syntetyczny nie jest do końca bezpieczny dla rozwijającego się płodu. W zależności od tego, w jakim okresie są przyjmowane mogą doprowadzić do różnorakich skutków:

  • zaburzenia oddychania
  • nadpobudliwość
  • rozszczep podniebienia
  • osłabienie napięcia mięśni
  • hipotonia.

Doskonałą alternatywą dla leków mogą okazać się mieszanki ziołowe. Szczególnie polecane są preparaty z melisą, kozłkiem lekarskim, pokrzywą, rumiankiem, imbirem. Nie przenikają one do łożyska i mleka matki. Nie uzależniają!

Melisa w ciąży — napar z melisy można pić nawet do trzech, czterech razy w ciągu dnia! Przygotowanie naparu jest bardzo proste: zioła zalewamy gorącą wodą, przykrywamy talerzykiem, odczekujemy kilka minut, a następnie wypijamy. W czym pomaga regularne picie naparu? Melisa działa uspokajająco, pozytywnie wpływa na jakość snu, redukuje stres i lęk, poprawia nastrój, zwiększa zdolności poznawcze, łagodzi ból, usprawnia pracę przewodu pokarmowego, normalizuje pracę serca.

Kozłek lekarski w ciąży — inaczej waleriana to najczęściej stosowanie zioło na uspokojenie. Zmniejsza bowiem aktywność ośrodkowego układu nerwowego, a co za tym idzie redukuje uczucie napięcia. Pomaga również w walce z bezsennością. Poprawia jakość snu oraz zmniejsza ilość wybudzeń w trakcie nocy. Potwierdzają to badania niemieckich uczonych.

Pokrzywa w ciąży — napar z pokrzywy obfituje w witaminy i minerały. Zapobiega anemii, wykazuje działanie moczopędne. Łagodzi dokuczliwe obrzęki, skurcze żołądka i jelit, które mogą być objawem stresu.

Rumianek w ciąży — rumianek łagodzi dolegliwości żołądkowo-jelitowe oraz wykazuje działanie uspokajające — lekko nasenne. Kąpiel z dodatkiem kwiatów rumianku to prawdziwe ukojenie!

Imbir w ciąży — o jego właściwościach przeciwwymiotnych słyszał chyba każdy, czas poznać resztę. Imbir działa antybakteryjnie, przeciwzakaźne, przeciwgrzybiczo i przeciwzapalnie. Stanowi skuteczną broń w walce z stresem oksydacyjnym!

Podsumowanie

Ciąża jest wyjątkowym okresem w życiu kobiety, gdyż to głównie od jej działań i stylu życia zależy zdrowie nienarodzonego jeszcze maluszka. Dlatego też istotnym elementem jest jej edukacja! Zbilansowana dieta, regularne badania, umiarkowana aktywność fizyczna, redukcja stresu — tak brzmią zalecenia lekarzy. O ile z realizacją trzech pierwszych nie mamy jakiegoś większego problemu, czwarte jest dla nas wyzwaniem. Jak sobie pomóc? Jak walczyć ze stresem w ciąży? Metod jest wiele, ale nie ma jednej uniwersalnej, takiej która raz na zawsze rozprawiłaby się z uczuciem nieprzyjemnego napięcia! Trzeba szukać, próbować — postępować tak, jak z puzzlami. Prędzej czy później trafimy na tą odpowiednią!

1 comment on “Stres w ciąży

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *