Lista twoich obowiązków nie ma końca? Próbując wykonać konkretne zadanie, myślisz już o masie kolejnych – tych zawodowych i prywatnych? Niestety, w czasach wielozadaniowości, bardzo trudno skoncentrować się na pojedynczej czynności. Jak sobie z tym radzić?

Nieumiejętność skupienia uwagi na jednym obowiązku naturalnie przekłada się nie tylko na niską efektywność działania, ale także ogólne pogorszenie kondycji fizycznej i psychicznej organizmu. Zadań zamiast ubywać, przybywa i nawet te najprostsze pochłaniają masę czasu. Momentami chcielibyśmy pozyskać zdolność robienia kilku rzeczy jednocześnie, tymczasem nie tędy droga. Bo kiedy przychodzi zmęczenie, koło się zamyka – niewypoczęty organizm to zdecydowanie największy wróg koncentracji.

Na szczęście umiejętność skupiania uwagi nie jest cechą wrodzoną i można nad nią pracować. Istnieje kilka bardzo prostych wskazówek, które pozwolą ci nie tylko opanować, ale także stale doskonalić sztukę koncentracji.

Przede wszystkim sen

Skuteczna koncentracja możliwa jest dopiero po dostatecznym wypoczynku. Kiedy zapewniamy sobie niewystarczającą ilość snu, nasz organizm się buntuje, a skutki tego buntu odczuwamy na różnych płaszczyznach. Oprócz tego, że jesteśmy znużeni i fizycznie brakuje nam siły do działania, zwiększa się także nasza podatność na różne rozpraszacze uwagi – momentami mogą nam przeszkadzać nawet najcichsze dźwięki dochodzące z otoczenia. Jeśli nasz tryb życia nie pozwala na dłuższy sen, pamiętajmy, że nawet 15-20 minutowa drzemka w ciągu dnia bywa niezwykle skuteczna. Uwaga! Zamiast nastawiania budzika, skutecznym sposobem na obudzenie się w odpowiednim czasie jest wypicie filiżanki espresso przed zaśnięciem. Kiedy kofeina dojdzie do naszego krwiobiegu, organizm sam właściwie zareaguje.

Plan to podstawa. Na spontaniczność przyjdzie czas

W skutecznej koncentracji pomaga także dokładnie opracowany plan działania. Musimy wiedzieć, jakie efekty chcemy osiągnąć, w jakim czasie. Każde rozproszenie traktujmy jak potencjalnego wroga naszego planu i walczmy, aby mu nie ulec. Ustalmy też priorytety – pilne zadania oddzielmy od rzeczy mniej ważnych i nie zwlekajmy z wykonywaniem tych pierwszych.

Aktywność fizyczna jak zwykle niezawodna

Aby nasz mózg skupić się mógł na konkretnej czynności przez dłuższy czas potrzebuje krwi z dostateczną ilością tlenu. Jeśli nie mamy wypracowanego nawyku wykonywania serii porannych czy wieczornych ćwiczeń, spróbujmy zdobyć się chociaż na kilkuminutową aktywność fizyczną bezpośrednio przed wykonaniem zadania.

Ważne, gdzie i jak

Pamiętajmy o zapewnieniu sobie odpowiednich warunków pracy. Zadbajmy o to, aby w trakcie wykonywania danego zadania nikt nam nie przeszkadzał. Wyłączmy telefon komórkowy, telewizor, a pracując na komputerze zamknijmy wszystkie strony i dokumenty, które nie mają związku z wykonywanym obowiązkiem. Kwestia słuchania muzyki bywa sporna, zazwyczaj jednak głośna i z wokalem, raczej utrudnia koncentrację. Pamiętajmy także o wietrzeniu pomieszczenia, w którym pracujemy i umiarkowanym porządku wokół.

Spróbuj też ćwiczeń umysłowych, na przykład wizualizacji

Zrelaksuj się, skup uwagę na jakimś wymyślonym przedmiocie i przez 10 minut myśl tylko o nim. Wyobraź sobie na przykład jabłko. Przyjrzyj mu się dokładnie, obierz je i zjedz, poczuj jego zapach, smak, sprawdź strukturę i ciężar. Jeśli zauważysz, że zaczynasz myśleć o czymś innym, wróć do swojego jabłka, dokładnie je obserwuj. Ćwiczenie wykonuj raz lub dwa razy dziennie. Lepsza koncentracja gwarantowana!

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy