Wiele osób chcących się zdrowo odżywiać i zachować piękną sylwetkę unika produktów, które zawierają w sobie tłuszcze. Jednak tłuszcze to nie tylko kalorie. Są one niezbędne w diecie każdego człowieka, dostarczają bowiem ważnych składników odżywczych naszemu organizmowi. Sprawdźmy zatem, których tłuszczy tak naprawdę należy unikać, a które będą dla nas źródłem witamin i kwasów tłuszczowych.

Wybierając tłuszcze do naszych posiłków powinniśmy przede wszystkim kierować się ich rodzajem. Wyróżnia się dwa główne typy tłuszczów: nasycone i nienasycone. Pierwszego z nich powinniśmy unikać. Tłuszcze nasycone występują głównie w tłuszczach pochodzenia zwierzęcego, twardych margarynach, śmietanach, a także niektórych tłuszczach pochodzenia roślinnego np. w oleju kokosowym. To przez nie możemy zmagać się z otyłością, a także zwiększyć ryzyko chorób serca. Te tłuszcze warto ograniczać.

Z kolei tłuszcze nienasycone mają dobry wpływ na nasz organizm. Pomagają zachować uczucie sytości, obniżają poziom złego cholesterolu, dzięki czemu zmniejsza się prawdopodobieństwo zawałów serca czy miażdżycy. Jednak wśród tłuszczy nienasyconych wyróżniamy kolejne dwa rodzaje – wielonienasycone oraz jednonienasycone. Pierwsze z nich są najzdrowsze, a występują w wielu olejach roślinnych, m.in. oleju słonecznikowym czy sojowym. Tłuszcze jednonienasycone znajdziemy w oliwie z oliwek oraz oleju rzepakowym. Ten drugi rodzaj tłuszczów nienasyconych w niewielkim stopniu podnosi w organizmie poziom dobrego cholesterolu. Choć nie szkodzi, nie pomaga tak jak pozostałe tłuszcze w z grupy nasyconych. Źródłem „dobrych” tłuszczy są także ryby czy orzechy.

Należy pamiętać także o istnieniu utwardzanych tłuszczy tzw. trans, które są równie szkodliwe dla naszego organizmu co tłuszcze nasycone. Powstają w wyniku utwardzania płynnych olejów spożywczych. Znajdziemy je w margarynach, chipsach, ciastach francuskich, a także gotowych wyrobach piekarskich oraz cukierniczych.

O ile chyba wszyscy wiedzą, że chipsy nie przysłużą się naszej figurze, to jednak często zapominamy o różnicach pomiędzy zawartością różnych rodzajów tłuszczu w spożywanych olejach. Przyjrzyjmy się zatem zestawieniu olejów, bogatych w tłuszcze wielonienasycone, których nie powinno zabraknąć na naszych spiżarnianych półkach.

  • Największe pokłady tłuszczów wielonienasyconych odnajdziemy w oleju lnianym, a także oleju z pestek dyni. Ten pierwszy choć bogaty w zdrowy kwas linolowy oraz witaminę E, ze względu na specyficzny smak nie każdemu może przypaść do gustu.

  • Podobne właściwości prozdrowotne, jednak w znacznie mniejszych proporcjach niż olej lniany, posiada olej sezamowy. Jest to olej idealny do sałatek.

  • Jeśli chcemy nie tylko dodawać olej do sałatek, ale także od czasu do czasu coś usmażyć na oleju bogatym w kwasy nienasycone wybierzmy olej słonecznikowy lub z pestek winogron. Zawiera on także dużą ilość witaminy E.

  • Gotować zaś warto na oleju sojowym, który również należy do grona olejów zawierających w sobie wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Zaś piec i smażyć w głębokim tłuszczu powinniśmy na oleju kukurydzianym.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy