Im więcej owoców i warzyw jesz, tym dłużej żyjesz – taki przekaz płynie z absolutnie wszystkich badań żywieniowych przeprowadzonych w ciągu ostatniej dekady. Oficjalnie rekomenduje się codzienne spożywanie pięciu porcji, choć od niedawna usłyszeć można także o siedmiu. Mimo niezliczonej ilości kampanii społecznych, w diecie statystycznego Polaka warzyw i owoców nadal jednak brakuje. Najwyższy czas to zmienić!

Spożywanie warzyw i owoców powinno stanowić podstawę zrównoważonej diety każdego człowieka. Są źródłem wielu witamin, składników mineralnych i błonnika, a dzięki niskokaloryczności pomagają w walce z nadwagą i otyłością. Jak przekonują eksperci, ich optymalna „dawka”, to co najmniej pięć porcji w ciągu dnia, podanych w jakiejkolwiek formie – w całości, w postaci soków, zup, czy przecierów. Pojęcie porcji nie jest ściśle definiowane, można więc ją odmierzać na różne sposoby – za pomocą szklanki, talerza, licząc gramy. Najprościej jednak, za jedną porcję uznać to, co mieści się w dłoni – a wiec na przykład garść jagód, malin, niewielkie jabłko, czy pomidor.

Kapusta pekińska lepsza od marchwi?

Chociaż wszystkie warzywa i owoce są źródłem cennych wartości odżywczych, okazuje się że część z nich można uznać za szczególnie zdrowe.
Wyniki ostatnich badań przeprowadzonych przez zespół amerykańskich naukowców na czele z profesor biochemii Jennifer di Noila, niejednego z nas mogą zaskoczyć. W testach wzięto pod uwagę produkty, których prozdrowotne działanie zostało już wcześniej potwierdzone i porównano „gęstość” zawartych w nich składników odżywczych (m.in. 17 witamin oficjalnie uznanych za istotne dla zdrowia) – im wyższa była wartość specjalnie opracowanego parametru, tym roślinę uznawano za zdrowszą.

Bezapelacyjnie zwyciężyła rukiew wodna, osiągając wynik równy 100! Najwyraźniej nie bez powodu nazywa się ją eliksirem zdrowia i młodości. Lista jej właściwości jest naprawdę imponująca – wytwarza substancję o działaniu antyrakowym, poprawia kondycję skóry, pobudza trawienie, koi nerwy, stabilizuje działanie wątroby i pomaga leczyć kaszel. Niestety, w Polsce wciąż bywa niedoceniana, choć na na naszych stołach mogłaby gościć zdecydowanie częściej, chociażby w formie przyprawy – jest ostra, bardzo wyrazista w smaku.

W pierwszej piątce znalazły się także: niepozorna kapusta pekińska, boćwina (nie botwina!), burak oraz szpinak. Co ciekawe, brokuł zajął dopiero 19 miejsce, marchew 26, a pomidor 27. Po raz kolejny udowodniono także, że owoce są zdecydowanie mniej pożywne od warzyw. W ostatniej dziesiątce znalazły się chociażby pomarańcza, limonka i czarna porzeczka. Cały ranking zamknął grejpfrut biały z wynikiem 10,47.
Opisane wyniki to jednak tylko jedna z wielu klasyfikacji. Mnóstwa produktów, których prozdrowotne działanie jest powszechnie znane, w ogóle w nim nie uwzględniono – w tym m.in. ananasa, awokado, szparagów, czy orzechów włoskich.

Jeśli chcesz zachować wszystkie walory zdrowotne warzyw i owoców, staraj się przestrzegać następujących zasad

  •  Pamiętaj, że warzyw i owoców nie powinno się długo moczyć w wodzie – bardzo szybko tracą witaminę C.
  • Do krojenia, obierania i rozdrabniania owoców i warzyw używaj tylko narzędzi ze stali nierdzewnej.
  • Staraj się spożywać surowe produkty. Gotując, używaj niewielkiej ilości wody i zjedz potrawę bezpośrednio po ugotowaniu (nie trzymaj gotowych dań warzywnych w cieple).
  • Kupując warzywa konserwowe, staraj się wybierać te bez dodatku soli.
Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy