Węglowodany są niezbędne w naszej diecie. Najważniejsze to wiedzieć, które z nich wybierać, bowiem podobnie jak przy tłuszczach, węglowodany dzielą się na te dobre i złe.

Dlaczego nie powinniśmy w pełni ograniczyć spożywania produktów, które dostarczają nam węglowodanów? Przede wszystkim dlatego, że wówczas zostałaby nam do jedzenia naprawdę mała grupa produktów. Węglowodany są niemal wszędzie: w pieczywie, ryżu, makaronie, ale też w serach, orzechach, nawet w warzywach i owocach, a także napojach i słodyczach. Wyeliminować całkowicie się ich nie da, zresztą to też nie byłoby rozsądne. Węglowodany bowiem dostarczają naszemu organizmowi niezbędnej energii, nie tylko do mięśni, ale i wszystkich komórek, są też niezbędne dla pracy mózgu. Aż 50 proc. zasobów energii nasz mózg czerpie właśnie z dostarczanych organizmowi węglowodanów.

W tej sytuacji, jeśli chcemy, aby równowaga w naszym organizmie była zachowana, a jednocześnie zależy nam na utrzymaniu zgrabnej sylwetki, powinniśmy nauczyć się rozróżniać węglowodany, które są dla nas korzystne i te, które mogą nam zaszkodzić. Złe to cukry proste, zaś dobre to cukry złożone.

Jakich produktów należy unikać?

Paradoksalnie złe węglowodany są bardzo szybko trawione przez nasz organizm. Powoduje to jednak, wahania poziomu insuliny, co w ostateczności prowadzi do odkładania się tkanki tłuszczowej. Dodatkowo zwykle produkty te są po prostu pustymi kaloriami, nie dostarczającymi nam potrzebnych składników odżywczych. Podwyższają także poziom glukozy we krwi, przez co czujemy się zmęczeni Produkty, które wywołują taki proces to przede wszystkim większość słodyczy i słodkich napojów. To wydaje się nam oczywiste i instynktownie czujemy, że przy pracy nad zgrabną figurą powinniśmy odstawić cukierki, czekolady oraz gazowane napoje czy też sztucznie słodzone soki. Ale często zapominamy, że podobne konsekwencje mogą przynieść również produkty z białej mąki – pieczywo i makaron, jak również biały ryż. A także produkty przetworzone i alkohol.

Co powinno się znaleźć w naszej diecie?

Przede wszystkim to, co w nazwie ma słowo pełnoziarniste – chleb, makaron czy płatki. Jak również brązowy ryż, różnego rodzaju kasze np. gryczana czy kuskus. Pamiętajmy także o dużych ilościach spożywania warzyw, a także roślin strączkowych. Owoce też są bogatym źródłem dobrych węglowodanów, ale pamiętajmy, że ze względu na naturalne cukry w nich zawarte lepiej jeść je do porannych posiłków, nie zaś na wieczór. Pamiętajmy też w naszej diecie o orzechach, chudym mleku i jogurtach.

Dlaczego te wszystkie produkty są korzystne?

Nie tylko dostarczają wielu składników odżywczych, ale także powodują, że organizm do ich strawienia potrzebuje znacznie więcej czasu. Głównie ze względu na zawartą w nich dużą ilość błonnika. Jednak ciężka praca jaką organizm musi włożyć w strawienie tych produktów, opłaca się. Dostarczają one bowiem znacznie więcej energii, która wystarcza naszemu organizmowi na znacznie dłużej. Ale to nie wszystkie korzyści spożywania produktów zawierających dobre węglowodany. To także szybsza przemiana materii, która jest niezbędna do zachowania atrakcyjnej sylwetki, a także rzadsze spożywanie posiłków, gdyż produkty te sprawiają, że czujemy się syci znacznie dłużej.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy