Zazwyczaj nie zastanawiamy się nad składem wody, którą najczęściej wypijamy. Każda woda butelkowana wydaje się nam zdrowa, a nasz wybór uzależniamy raczej od marki, od tego czy jest z gazem albo bez, jak smakuje i ile kosztuje. Tymczasem zdecydowanie nie tymi kryteriami powinniśmy się kierować.

Oczywiście żadna woda butelkowana dostępna na rynku nie może nam zaszkodzić – z założenia musi być czysta pod względem chemicznym i mikrobiologicznym. Ale rzecz w tym, że woda oprócz funkcji nawadniającej, może, a nawet powinna być także źródłem wielu cennych elektrolitów.

To, że wody źródlane zdecydowanie przegrywają w starciu z wodą mineralną to oczywistość. Ze względu na wyższą zawartość minerałów, wzbogaca naszą dietę, przez co ogólnie poprawia funkcjonowanie naszego organizmu.  Jednak w obrębie tej zdrowszej kategorii wód, właśnie ze względu na poziom zawartości poszczególnych pierwiastków mineralnych, także stosuje się pewne rozróżnienie – mamy przecież podział na wody nisko, średnio i wysokozmineralizowane. I wbrew naszej intuicji ma on ogromne znaczenie, bo woda mineralna musi odpowiadać indywidualnym potrzebom organizmu, uzależnionym od naszego stanu zdrowia, a także sposobu życia.

Informację o stopniu zmineralizowania danej wody zawsze możemy znaleźć na jej etykiecie – łącznie z wyszczególnionymi minerałami, które zawiera.

Uwaga! Woda wysokozmineralizowana, a więc zwierająca więcej niż 1500 mg minerałów na litr wcale nie jest najlepszym wyborem. Do picia na co dzień dla osób u których nie występują niedobory poszczególnych składników odżywczych, przeznaczone są wody nisko i średniozmineralizowane, które nie dostarczają pełnej dawki konkretnych składników, a jedynie pomagają w uzupełnieniu racjonalnej diety.

Jakie minerały są najważniejsze?

Potas – reguluje pracę serca i innych mięśni. Poprawia koncentrację, kontroluje ciśnienie krwi i pracę nerek. Dorosła osoba powinna dostarczyć organizmowi 2000–3000 mg potasu dziennie.

Wapń – niezbędny budulec kości i zębów. Dorosła osoba powinna dostarczyć organizmowi o co najmniej 1100 mg wapnia – w przypadku kobiet i 800 mg – w przypadku mężczyzn.

Magnez – odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Wzmacnia mięśnie, poprawia pamięć. Dorosła osoba powinna dostarczyć organizmowi 375 mg magnezu dziennie (to dawka, którą organizm powinien otrzymać, ponieważ nie cała ilość spożytego magnezu jest przyswajana).

Uwaga! Wskazane jest regularne picie wody bogatej w wapń i magnez w ilości od 0,5 litra do 1 litra każdego dnia.

Wody niskozmineralizowane na pewno przydadzą się w kuchni – idealnie nadają się do przygotowania posiłków. Powinny je spożywać także małe dzieci i kobiety w ciąży oraz karmiące piersią. Nadmiar minerałów mógłby zaszkodzić osobom dorosłym, które na przykład mają problemy z nadciśnieniem czy układem moczowym – szczególnie szkodliwa jest dla nich woda z dużą zawartością sodu.

Po wody średniozmineralizowane szczególnie często powinniśmy sięgać w upalne, letnie dni oraz w trakcie wzmożonej aktywności fizycznej. I tutaj również musimy uważać na sód. To jedna z podstawowych zasad – stawiajmy na wody niskosodowe.

Wód wysokozmineralizowanych generalnie lepiej unikać. Fakt, że są one dostępne na półkach sklepowych – jak wszystkie inne – nie znaczy, że nie mogą nam poważnie zaszkodzić. Sięgajmy więc po nie wyłącznie po konsultacji z lekarzem.

 

 

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy