30 Gru

Witaminy i minerały niezbędne w ciąży

Witaminy i minerały w ciąży są bardzo ważnym elementem diety przyszłej mamy – wspomagają bowiem prawidłowy rozwój dziecka. Skąd je czerpać?

W trakcie ciąży kobieta powinna dostarczyć do organizmu nie tylko za pomocą gotowych suplementów, ale również w codziennej diecie takie witaminy i minerały jak: magnez, wapń, żelazo, kwas foliowy, jod i witaminę C. Należy pamiętać, że tabletki to tylko uzupełnienie codziennego jadłospisu.

Bardzo ważna jest witamina B6 – minimalizuje ona poranne mdłości. Można ją znaleźć w wodzie mineralnej z magnezem i witaminą B6, ale również w marchwi, kapuście, szpinaku, brązowym ryżu, orzechach i brokułach.

Równie ważny jest wyżej wspomniany magnez. Doskonałym jego źródłem jest właśnie woda mineralna z magnezem oraz szpinak, orzechy, fasola czy kasza gryczana. Magnez wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Jest niezbędny do prawidłowej pracy serca, ponieważ przeciwdziała jego niedotlenieniu i niedokrwieniu. Ponadto wzmacnia układ odpornościowy i zmniejsza reakcje zapalne. Jest niezwykle ważnym dla rozwoju płodu minerałem, ponieważ jego niedobór może powodować poronienia. Ponadto uczestniczy w rozwoju kości dziecka, zwiększając odporność na złamania, zapobiega zbyt wczesnym skurczom, chroni przed zatruciem ciążowym i chroni przed przedwczesnym porodem.

W trakcie ciąży organizm przyszedłem mamy wykazuje również zwiększone zapotrzebowanie na wapń. Jest on niezbędny przede wszystkim do prawidłowego rozwoju kości i zębów dziecka, jak również mięśni, serca i układu nerwowego. Maluszek czerpie go z organizmu mamy, dlatego możesz odczuwać osłabienie, bóle głowy oraz skurcze mięśni. Tym bardziej należy pamiętać, aby na bieżąco uzupełniać ten ważny dla zdrowia minerał. Aby nie dopuścić do niedoborów, a co za tym idzie prawdopodobieństwa, że dziecko urodzi się słabsze, ze skłonnościami do krzywicy, opóźnionym ząbkowaniem, kobieta powinna spożywać około 1200 mg wapnia dziennie. Oczywiście znajdzie go głównie w mleku i przetworach mlecznych. Ale doskonałym źródłem będzie również woda mineralna z wapniem, ciemnozielone warzywa, figi i orzechy. W przypadku naturalnej wody mineralnej, wapń, który z niej pochodzi jest o wiele lepiej przyswajalny, dlatego warto ją pić codziennie, w dużych ilościach.

 


 

Facebook Comments

Najnowsze tematy