Witaminy z grupy B są bardzo istotne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Są odpowiedzialne m.in. za wzrost, stan skóry, regulują metabolizm czy zmniejszają stres. Muszą być dostarczane organizmowi na bieżąco, ponieważ nie są magazynowane.

Całą grupę witamin B tworzy kilka substancji, które oznacza się kolejno B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 oraz B12. Każda z nich odpowiedzialna jest za inne funkcje, jednak mają one również cechy wspólne, dlatego nazywa się je witaminami z grupy B. Wpływają one m.in. na nasz układ nerwowy, metabolizm, przemianę materii i koncentrację. Ich niedobór może prowadzić do nieprawidłowego działania układu nerwowego czy pogorszeniu się samopoczucia,  dlatego tak ważne jest, aby dostarczać ich organizmowi w odpowiedniej dawce. Należy pamiętać, że przy spożywaniu dużej ilości słodyczy i węglowodanów zapotrzebowanie na te witaminy wzrasta.

Kompleks witamin z grupy B

Witamina B1 – Tiamina

Odpowiedzialna jest za prawidłową pracę układu nerwowego, zmniejsza stres, zapobiega problemom z pamięciom, obecna jest także w procesie przemiany węglowodanowej. Jej niedobór niekorzystnie wpływa na układ trawienny, może powodować nudności i wymioty, a nawet niedowład mięśni. Znajdziemy ją m.in. w drożdżach, wątróbce, fasoli i produktach pełnoziarnistych.

Witamina B2 – Ryboflawina

Ma swój udział w procesie metabolicznym, wpływa na odpowiednie funkcjonowanie dróg oddechowych, wzroku, śluzówki oraz kondycję skóry. Brak odpowiedniej ilości tej witaminy zmniejsza odporność organizmu, pogarsza się wzrok, niedobór może powodować zaburzenia wagi. Źródłem witaminy B2 są: ryby, nabiał, wołowina, migdały, słonecznik.

Witamina B3 – Niacyna

Wspomaga układ sercowo-naczyniowy, obniża poziom cholesterolu, reguluje poziom cukru we krwi oraz odpowiedni stan skóry. Jest również obecna w tworzeniu hormonów: progesteronu i estrogenu. Jej niedobór spowalnia metabolizm, zakłóca prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego – powoduje bóle i zawroty głowy, może powodować również stany zapalne skóry. Bogate w nią produkty to: drób, ryż, produkty mleczne, ryby.

Witamina B5 – Kwas Pantotenowy

Witamina ta jest częścią koenzymu A, wpływa na odpowiednie funkcjonowanie wszystkich komórek, redukuje stres, obecna przy syntezie kwasów nukleinowych i aminokwasów, poprawia wygląd włosów. Niedobór tej witaminy może powodować zmęczenie i ogólne osłabienie, zaburzenie koncentracji, może też prowadzić do wypadania włosów i bólu stawów. Znajdziemy ją m.in. w otrębach pszennych, rybach, orzechach, grzybach.

Witamina B6 – Pirydoksyna

Bierze ona udział w syntezie hemoglobiny i hormonów, wpływa na ciśnienie krwi i pracę serca, zapobiega zmianom chorobowym skóry, wzmacnia odporność. Niedobór może wywołać depresję, zmęczenie, stany zapalne, a u dzieci wpłynąć negatywnie na budowę kości. Znaleźć ją można w płatkach owsianych, bananach, szpinaku, soczewicy czy ziemniakach.

Witamina B7 – Biotyna

Wpływa na stan skóry, włosów i paznokci. Poprawia samopoczucie, bierze udział w syntezie aminokwasów i węglowodanów. Uczestniczy w przemianie glukozy. Rzadko zdarza się niedobór tej witaminy, ale jej nieodpowiednie ilości powodują podwyższenie cholesterolu, wypadanie włosów, ogólne osłabienie. Produkty, w których znajdziemy tę witaminę to: wątróbka, orzechy, ryż, szpinak czy migdały.

Witamina B9 – Kwas Foliowy

Szczególnie istotny dla kobiet w ciąży. Pozytywnie wpływa na rozwój płodu, poza tym chroni organizm przed nowotworami, pobudza krążenie krwi. Brak odpowiednich ilości może spowodować zaburzenia trawienia, spowolnić wzrost, wywoływać stany lękowe, bezsenność. Jej źródłem są: ryby, brokuły, brukselka, pomarańcze, sery czy jajka.

Witamina B12 – Cyjanokobalamina

Ta witamina odpowiedzialna jest m.in. za regulację erytrocytów, uczestniczy w syntezie DNA, wpływa na koncentrację, wspomaga mięśnie, pamięć i zapobiega anemii. Niedobór może wywoływać anemię właśnie, ale również powodować rozdrażnienie, depresję, zmniejszenie apetytu. Tę witaminę znajdziemy w rybach, wołowinie, serach oraz przetworach mlecznych.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy