Woda z gazem albo bez...? – przed tym wyborem stajemy najczęściej, ale czy rzeczywiście ostatecznie podjęta decyzja ma jakiekolwiek znaczenie dla naszego organizmu? Nieraz słyszymy, że wody nasyconej dwutlenkiem węgla raczej powinniśmy unikać, jednak wyraźnie lepiej gasi ona nasze pragnienie. A może jest jeszcze jakaś inna, sensowna alternatywa?

Na sklepowych półkach znajdujemy wiele rodzajów wody, jednak podstawowym rozróżnieniem, którego dokonujemy to podział na wody niegazowane i gazowane. Z pewnością każdy z nas nie raz usłyszał, że woda gazowana jest niezdrowa i zdecydowanie lepiej pić niegazowaną… Tymczasem prawda jest zupełnie inna. Wody gazowanej po prostu nie zaleca się pewnej grupie osób, podczas gdy reszta absolutnie nie ma czego się obawiać. Komu zatem szkodzi gaz? Kobietom w ciąży, niemowlakom, a także wszystkim tym, którzy mają problemy z układem pokarmowym (np. dokuczają im niestrawności, zespół jelita drażliwego, wrzody żołądka), krtanią albo cierpią na obturacyjną chorobę płuc. Szczególną ostrożność powinny też zachować osoby, które przeszły jakąkolwiek operację przewodu pokarmowego.

Poza tym jednak, wodę gazowaną z powodzeniem można wybierać niemal równie często, jak tę pozbawioną gazu.

Jakie są różnice pomiędzy obydwoma rodzajami wód?

Wody niegazowane mają zdecydowanie niższy stopień mineralizacji, dlatego mogą być stosowane przez wszystkich bez względu na stan ich zdrowia. Okazuje się jednak, że wody gazowane, poza wspomnianymi ograniczeniami, w pewnym sensie są nawet zdrowsze i czystsze. Zawarty w nich kwas węglowy działa bakteriobójczo, dowiedzione jest także ich działanie lecznicze. Na przykład gaz i wodorowęglany połączone z sodem korzystnie działają na nadkwasotę żołądka czy problemy z drogami moczowymi. Z kolei wody gazowane, w których znajduje się dużo wapnia i magnezu mogą pomagać chociażby w uzupełnieniu ich niedoborów – generalnie dwutlenek węgla działa wspomagająco w procesie wchłaniania składników mineralnych. Oczywiście wspomniane korzyści osiąga się przy piciu wody o większym natężeniu minerałów przez kilka tygodni, w ilości powyżej 700 ml każdego dnia.

Poza tym, niektórym z nas, wody gazowane po prostu bardziej smakują – zawartość dwutlenku węgla nadaje wodzie lekko słodkawy posmak. Wody z gazem świetnie gaszą też pragnienie – CO2 podrażnia nasze kubki smakowe na języku, co my odczuwamy jako ogólne ogólnie orzeźwienie.

Czy ważny jest stopień nasycenia CO2?

Niestety zbyt łapczywe (zwykle w wykonaniu dzieci) picie wody gazowanej może wywoływać nieprzyjemne dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Dlatego chociażby profilaktycznie warto rozsądnie dozować sobie jej ilości, a ponadto – zamiast wody silnie nasyconej dwutlenkiem węgla wybierać lekko gazowane. Są one równie smaczne, tak samo skutecznie hamujące rozrost flory bakteryjnej i oczyszczające, a także dobrze gaszące pragnienie. Woda lekko gazowana to także doskonała alternatywa dla tych, którzy nie przepadają za wodą bez gazu, ale wyraźnie szkodzi im ona w większych ilościach.

Pamiętajmy, że najważniejsze to dostosowywać wodę zarówno do potrzeb naszego organizmu, jak i naszych preferencji – w tej chwili gama dostępnych wód mineralnych jest tak szeroka, że nie powinniśmy mieć z tym najmniejszego problemu.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy