21 Paź

Woda – źródło zdrowia i energii

Woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Bez pożywienia możemy przeżyć kilka tygodni, natomiast bez wody zaledwie kilka dni. Na co uważać wybierając wodę? Czy woda może działać podobnie do kawy? Czy może szkodzić zdrowiu?

Woda to my

U noworodków sięga nawet 76% masy ciała, a wraz z wiekiem ilość wody w naszym organizmie stopniowo maleje. Zazwyczaj mężczyźni są lepiej nawodnieni niż kobiety. Woda jest częścią składową wielu naszych narządów. Mózg zawiera jej ok. 80%, podobnie nerki i płuca. Dobrze nawodnione są także mięśnie, wątroba oraz krew. W skórze w zależności od ilości wypijanych płynów jest jej około 70%. Można więc śmiało powiedzieć, że woda to my. Tym bardziej warto zadbać o to, aby ta wybrana przez nas do codziennego użytku, była wysokiej jakości.

Działanie i funkcje

Woda jest działa jak najlepszy, wielofunkcyjny lek. Reguluje ciśnienie tętnicze, dzięki temu może być dobrym substytutem kawy lub napoi energetyzujących. Duże ilość wody wypijanej w ciągu dnia wpływają na lepsze krążenie i podobnie jak kofeina może pobudzać organizm. Reguluje ona również temperaturę ciała w zależności od pogody. W upalne dni parując z naszego organizmu – ochładza nas, w chłodne natomiast ciepłe napoje na pewno rozgrzeją. Dzięki płynom nasza skóra jest dobrze nawilżona i jędrniejsza, wolniej także zachodzą w niej procesy związane ze starzeniem się, co tym bardziej powinno zachęcić do jej picia poszukujące eliksiru młodości panie.

Niedobór i jego konsekwencje

Skutkiem niedoboru płynów jest między innymi spadek zdolności koncentracji, wówczas mamy problemy z szybkim podejmowaniem decyzji oraz pamięcią, co na co dzień może być wyjątkowo uporczywe. Ubytek powoduje także bóle głowy czy kłopoty z trawieniem. Warto pamiętać, że nie każde płyny nawadniają. Ograniczyć powinniśmy napoje kofeinowe i mocno parzoną czarną herbatę oraz alkohol. Napoje te mogą spowodować niedobór pierwiastków w naszym organizmie, co działa odwadniająco, są też moczopędne. Tym bardziej warto zastąpić np. kolejną filiżankę kawy dobrze dobraną wodą mineralną!

Ile dostarczać?

Trudno to dokładnie sprecyzować, ponieważ utrata wody zależna jest m.in. od klimatu, aktywności fizycznej i trybu życia. Przyjmuje się, iż osoba dorosła na każdy kg masy ciała potrzebuje około 30 ml wody. Zalecane jest picie codziennie nie mniej niż 6 szklanek płynów. Najlepiej sięgać po wody te mineralne. Pijąc je nie tylko nawodnimy swoje ciało, ale także uzupełnimy naszą codzienną dietę w niezbędne organizmowi minerały, których spożywamy ciągle za mało w porównaniu do dziennego zapotrzebowania, na przykład wapnia lub magnezu. W wodach dostępnych na naszym rynku oprócz wyżej wymienionych pierwiastków znajdziemy także jony fluoru, potasu oraz sodu.

 

Na co uważać?

Źródłem wody dla naszego organizmu są napoje oraz pożywienie, za wyjątkiem cukru, smalcu i olejów, które nie posiadają wody w swoim składzie. Przy wybieraniu odpowiedniej dla siebie wody należy pamiętać, że zawarte w niej składniki mineralne muszą być zgodne z naszym zapotrzebowaniem. Dieta współczesnego człowieka obfituje w sód (znajdziemy go w pieczywie, wędlinach, konserwach oraz w „solniczce”), a zbyt wysoki poziom tego pierwiastka bywa powodem nadciśnienia tętniczego i uszkodzenia nerek. Osoby zdrowe powinny więc gasić pragnienie wodą niskosodową, a wręcz konieczne jest to u osób cierpiących na nadciśnienie, niewydolność krążenia czy choroby nerek. Najlepiej także pić około pół godziny przed lub po posiłku, to korzystniej wpłynie na nasze trawienie. Czysta woda nie dostarcza nam energii, zatem możemy pić ją w dużych ilościach bez martwienia się o sylwetkę. Wpłynie ona także na lepsze nawodnienie organizmu. W końcu nie bez powodu nazywana jest źródłem życia!


 

 

Magdalena Maławska – Doradca żywieniowy, psychodietetyk, absolwentka Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu oraz studiów podyplomowych Uniwersytetu SWPS. Jako doradca żywieniowy Nutri-Med zajmuje się układaniem indywidualnych programów żywieniowych dla swoich pacjentów, ucząc ich jak poprzez smaczną i łatwą w przygotowaniu dietę osiągnąć wymarzony cel. Od 2004 roku zajmuje się doradztwem żywieniowym oraz edukacją żywieniową, pogłębiając swoją wiedzę jako członek Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością oraz Polskiego Towarzystwa Dietetyki.

 

www.nutri-med.pl

Facebook Comments

Najnowsze tematy