Historia wydobywania wód mineralnych w Polsce sięga ponad 200 lat. Dziś na sklepowych półkach znajdziemy niemal tak samo wiele marek i rodzajów wód. Jednak woda wodzie nierówna. A żeby rozwikłać kwestię ich jakości trzeba sięgnąć... do źródła.

Butelkowane wody różnią się od siebie w wielu aspektach. Podstawowym z nich jest rodzaj i pochodzenie wody. Możemy wyróżnić:

  • wody mineralne czerpane z głębokich, podziemnych zbiorników

  • wody źródlane, które również pochodzą z podziemnych zbiorników, jednak nieco płytszych

  • wody stołowe, które powstają w wyniku zmieszania wody źródlanej z wodą mineralną, solami czy innymi składnikami mineralnymi

  • wody lecznicze, które spotkać można głównie w uzdrowiskach, a pić po konsultacji z lekarzem, ze względu na nietypową, dużą zawartość konkretnych składników mineralnych

Dorośli ludzie na co dzień powinni sięgać po wodę mineralną. Ale i tę można kategoryzować ze względu na skład chemiczny, poziom zanieczyszczeń i zmineralizowania. Odpowiedni dobór wody pitnej może przyczynić się do poprawy naszego samopoczucia i zdrowia. Dlatego warto wiedzieć, jak rozpoznawać te najlepsze.

Wszystkie elementy, rozróżniające wody mineralne, zależą od miejsca pochodzenia danej wody. Ale nim o tym, najpierw warto odpowiedzieć sobie na pytanie, skąd w ogóle bierze się woda mineralna? Działanie mechanizmu jej powstawania jest niezwykle proste. Wystarczy, że deszczówka dostanie się w skalną szczelinę. Wówczas krążąc już pod ziemią, woda wypłukuje ze skał składniki mineralne, które łatwo się w niej rozpuszczają. Tak woda się mineralizuje. W związku z tą cechą powstały cztery, podstawowe kategorie wód, które zależą od zawartości minerałów w jednym litrze wody:

  • bardzo niskozmineralizowana to taka, która posiada nie więcej niż 50 mg/l pierwiastków chemicznych

  • nieskozmineralizowana zawiera 500 mg/l minerałów

  • średniozmineralizowaną posiada między 501 – 1500 mg/l

  • wysokozmineralizowaną powyżej 1500 mg/l

Wbrew pierwszym skojarzeniom, wcale nie ta woda, która ma najwięcej minerałów jest najlepsza dla naszego zdrowia. Osoby bez problemów zdrowotnych, na co dzień, powinny sięgać przede wszystkim po wody średnio i niskozmineralizowane. Zawarte w nich składniki mineralne nie naruszają równowagi elektrolitycznej w organizmie. Takie wody można więc pić w nieograniczonych ilościach, by ugasić pragnienie.

Jednak przy wyborze konkretnych wód, warto zwracać uwagę na to jakie konkretnie składniki się w nich znajdują. Jest to ważne ze względów zdrowotnych. Należy więc czytać dokładnie etykiety wód i szukać w nich przede wszystkim magnezu, wapnia i potasu. Te składniki pozwolą ukoić nerwy, wzmocnić kości i poprawić pracę serca.

Również ze względów zdrowotnych unikajmy częstego picia wody, która charakteryzuje się dużą zawartością dwutlenek węgla. W wodach niegazowanych wyróżnia się trzy poziomy nasycenia CO2:

  •  niskonasycone (do 1500 mg CO2/l)
  • średnionasycone (1500 do 4000 mg CO2/l)
  • wysokonasycone (powyżej 4000 mg CO2/l)

Gdy już jesteśmy ekspertami w czytaniu etykiet i znajdziemy odpowiednio nasyconą wodę, warto też zwracać uwagę na to, jak butelkowana jest woda, czy posiada odpowiednie atesty, a także czy wydobywana jest ze źródeł, które położone są w czystych ekologicznie rejonach. Jednym z takich rejonów jest Jura Krakowsko-Częstochowska. Pozyskiwaną tam wodę filtrują skały, dzięki czemu jest niezwykle czysta, a przy tym bogata w wartościowe składniki mineralne. Wody pochodzące z tamtego rejonu, są pierwotnie czyste. Tak jak chociażby woda Jurajska, która dzięki pochodzeniu i nowoczesnym technologiom butelkowania pierwszy raz ma kontakt z człowiekiem dopiero po odkręceniu butelki. Aby przekonać się o braku zanieczyszczeń w ulubionych wodach, należy sprawdzać, czy na etykietach posiadają one odpowiednie atesty i certyfikaty jakości. Tylko wówczas możemy mieć pewność, że sięgamy po wodę z dobrego źródła.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy