Marzysz o pięknie wyglądającej skórze, zdrowych włosach i paznokciach, chcesz jak najdłużej zachować dobry wzrok? Jeśli tak nie możesz zapominać o witaminie A.

Funkcje

Witamina A inaczej zwana jest również retinolem i jest ona składnikiem koniecznym do prawidłowego funkcjonowania wielu procesów zachodzących w organizmie – m.in. bierze udział w regulacji hormonalnej czy metabolizmie białek. Poza tym odpowiada za stan naszych włosów, paznokci oraz skóry, wspomaga odpowiednie funkcjonowanie układu krwionośnego, współdziała razem z hormonem wzrostu, a także obniża poziom cholesterolu we krwi i dba o prawidłowe funkcjonowanie naszego wzroku.

Niedobór oraz nadmiar

Niedobór witaminy A jest bardzo łatwo zauważalny. Panie z pewnością zwrócą uwagę na kruchość oraz łamliwość paznokci, problemy z włosami – przesuszanie, wypadanie, jej niedobór może powodować m.in. łysienie plackowate, mogą pojawić się także wysypki skórne, poczucie zmęczenia, zmniejszenie apetytu oraz bardzo charakterystyczne dla niedoboru witaminy A – zaburzenia widzenia oraz ogólne pogorszenie się wzroku. Skutki braku odpowiedniej ilości tego składnika w naszym organizmie nie są widoczne od razu – w wątrobie znajduje się spory zapas witaminy A, w związku z czym dopiero po kilku miesiącach mogą zacząć występować objawy oznaczające jej niedobór.

Niebezpieczny jest także nadmiar witaminy A. Przedawkowanie może powodować m.in. suchość oraz swędzenie skóry, bóle głowy, zmęczenie, wypadanie włosów, bóle stawów. Nadmierne spożywanie tej witaminy może mieć negatywny wpływ na pracę naszej wątroby, jest również niebezpieczne dla kobiet w ciąży, bowiem może powodować wady wrodzone u dzieci. Dobrze jest więc kontrolować spożycie tego składnika – uważaj zatem z suplementacją i przyjmuj ją raczej tylko wtedy, kiedy rzeczywiście masz podstawy, aby sądzić, że masz niedobór witaminy A. Najlepiej przed zażyciem skonsultuj się ze swoim lekarzem, aby ten potwierdził Twoje obawy.

Źródła witaminy A

Aby uniknąć niedoboru oraz nadmiaru retinolu, warto wiedzieć w jakich produktach możemy go znaleźć. Jej najcenniejszym źródłem są produkty naturalne, których działanie jest bardziej wartościowe niż to wynikające z przyjmowania suplementów. Doskonałym źródłem witaminy A jest tran, prócz tego znajdziemy ją również w produktach mleczarskich, rybach, wątrobie drobiowej oraz wołowej. Witamina A znajduje się także w warzywach – marchewce, pietruszce, szpinaku, sałacie czy pomidorze – oraz w owocach, takich jak morele czy śliwki.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy