Bieganie wbrew pozorom, nie jest prostą sprawą. Wymaga od nas trochę wiedzy, sporo chęci i solidnego przygotowania – bez tego raczej się nie uda. Wiele osób zniechęca się przez duże zmęczenie czy brak oczekiwanych efektów. Warto wtedy pamiętać, że jak w przypadku każdego treningu, ważne jest, by odpowiednio się przygotować i uzbroić cierpliwość. Nie od razu Rzym zbudowano!

Przygotuj się

Pierwszym ważnym elementem jest przygotowanie. Zastanów się, gdzie w Twojej okolicy możesz pobiegać – może w pobliżu znajduje się jakaś ścieżka, park albo nieuczęszczana droga? Ustal sobie cel, jaki chcesz osiągnąć i rozplanuj go w czasie, może to być chęć poprawienia swojej kondycji, zrzucenia kilogramów albo pragnienie wystartowania w lokalnym biegu – każda motywacja będzie dobra. Istotne będzie również egzekwowanie naszych postanowień, same chęci nie wystarczą, musimy być konsekwentni w realizacji naszego celu.

Zrób plan

Rozpiska ćwiczeń może być bardzo przydatna. Pamiętaj tylko, aby nie porywać się z motyką na słońce i nie planować w pierwszy dzień treningu 10-kilometrowego dystansu. Zacznij spokojnie, bieg przerywaj marszem, tak, aby organizm przyzwyczajał się powoli do dużego wysiłku. Na początku będzie ciężko, jednak z upływem czasu będziesz pokonywać coraz większe dystanse, z coraz mniejszym wysiłkiem.

Dobierz strój

Najważniejsze jest odpowiednie obuwie, które wbrew pozorom wcale nie musi być bardzo drogie , wszystko w granicach rozsądku, zwłaszcza, że dopiero zaczynasz biegać. Zakupu dobrze dokonywać w specjalistycznych sklepach, w których sprzedawcy powinni pomóc w doborze odpowiedniego rozmiaru i modelu. Jednak, przed wizytą, warto sprawdzić chociażby to, jaki mamy rodzaj podbicia czy zorientować się, po jakiej nawierzchni będziemy biegać. Do tego możemy również dobrać odpowiednią odzież, chociaż jest ona mniej istotna niż buty. Przydatna będzie tutaj odzież termiczna, która zapewnia większy komfort, podczas biegania, ponieważ specjalny materiał chroni przed wilgocią. Bieganie mogą również uprzyjemnić nam gadżety i aplikacje mierzące, w trakcie treningu nasz wysiłek, dzięki czemu będziemy mogli kontrolować nasze postępy.

Nie zapominaj o rozgrzewce

Jeśli już zdecydowałeś się na bieganie, nie możesz zapomnieć o odpowiedniej rozgrzewce i rozciąganiu mięśni, pozwoli to przygotować je na wzmożony wysiłek i zapobiec ewentualnym kontuzjom. Dlatego właśnie przed wyjściem z domu poświęć kilka minut na rozruszanie mięśni, wykonaj parę skłonów i wymachów nogami, a po wyjściu na zewnątrz swój bieg zacznij od spokojnego truchtu.

Pamiętaj o diecie

Odpowiednia dieta sprawi, że treningi będą o wiele bardziej efektywne. Przed bieganiem należy dostarczyć organizmowi wystarczającej ilości węglowodanów, posiłek przyjmować najpóźniej godzinę przed ćwiczeniami. Po skończonym biegu musimy uzupełnić w organizmie poziom cukrów, które wspomogą regenerację mięśni. Ważne jest również odpowiednie nawodnienie zarówno przed, jak i po treningu.

Biegaj!

Skoro dotarłeś już do tego punktu, to znaczy, że jesteś odpowiednio zmobilizowana i możesz zacząć biegać. Niech sprawia Ci to przyjemność i napawa pozytywną energią każdego dnia!

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy