20 Maj

Zarządzanie przestrzenią pracy. Praca w domu

Monika prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i pracuje w domu. Początkowo cieszyła się, że może wysypiać się do południa, brać laptopa do łóżka, jeść śniadanie i jednocześnie odpowiadać na służbowe maile, chodzić w piżamie cały dzień, a wieczorem wychodzić na spotkania z przyjaciółmi. Chwaliła sobie elastyczność w organizacji czasu obowiązków zawodowych. Ostatnio jednak wprowadził się do niej chłopak.

Kiedy widziałyśmy się, wyznała, że Jacek narzeka na jej chaotyczny tryb życia i przeszkadza jej w rozwijaniu firmy. Gdy ona z laptopem na kołdrze śledzi nowe oferty przetargów, on chce się do niej przytulić, a kiedy Monika rozkłada papiery na jedynym stole, który służył im i do pracy i do spożywania posiłków w małym mieszkaniu, on akurat planuje zorganizowanie romantycznej kolacji przy świecach. Uważa, że Jacek nie wspiera jej i nie rozumie jego pretensji.

Sytuacja Moniki i Jacka pokazuje zachwianie równowagi między pracą a życiem prywatnym spowodowanym brakiem zarządzania przestrzenią pracy.

Jest to duże wyzwanie dla osób pracujących zdalnie z domu, ale nie tylko. Również każdy z nas, wykonując swoje obowiązki zawodowe czy to w mieszkaniu prywatnym czy w biurze, powinien nauczyć się dyscypliny w sprawnej organizacji przestrzeni wokół siebie. Jeśli Ty również tak jak Monika pracujesz w domu, to weź pod uwagę trzy złote zasady zbalansowanego zarządzania przestrzenią.

Zasada nr 1 – Łóżko nie jest biurem

Miejsce przeznaczone na odpoczynek, sen, bliskość fizyczną ma być świątynią relaksu. Elastyczne podejście do tego obszaru przestrzeni może na początku wydać się kuszącym rozwiązaniem, jednak po jakimś czasie spowoduje, że ani nie będziemy umieli w pełni odpoczywać w łóżku, ani efektywnie pracować z laptopem na kolanach między poduszkami.

Zasada nr 2 – Pracuj przy biurku

Biurko małe czy duże, profesjonalne z szufladami lub zwykły stolik powinno kojarzyć Ci się z czasem na aktywność zawodową. Mając tak jak Monika jeden duży stół, podziel go na dwie części, w jednej z nich stawiając komputer, drugą część przykryj kolorowym obrusem lub matami, po środku możesz postawić ozdobne pudełko na chusteczki aby symbolicznie zaznaczyć rozdzielność dwóch przestrzeni. Jeśli mieszkasz w kawalerce, a jadasz we wnęce kuchennej, ustaw biurko tyłem do reszty pokoju, tak aby psychicznie odciąć się od przestrzeni prywatnej. Jeśli masz dwa pokoje, urządź sobie kącik do pracy w pokoju dziennym, nigdy w sypialni! Dysponując większą ilością pomieszczeń w domu, postaraj się jeden pokój zaadoptować na swój gabinet. Tam ustaw wszystkie dokumenty, segregatory i sprzęty, które służą Ci przy wykonywaniu zadań zawodowych.

Jeśli chcesz pogawędzić na czacie lub obejrzeć zdjęcia z wakacji, przenieś laptop na kanapę lub fotel. Twój mózg zauważy zmianę otoczenia i wyśle sygnał do układu nerwowego, kiedy przyjemne czynności na laptopie będziesz wykonywać w innym miejscu niż przy biurku. Chwila relaksu poza przestrzenią, w której wykonujesz pracę, doda Ci energii. Jeśli prywatne sprawy będziesz dalej załatwiać przy biurku zaczniesz odczuwać wyrzuty sumienia, że „kradniesz” sobie czas.

Zasada nr 3 – Porządek na biurku = porządek w głowie

Niektórzy mówią, że łatwiej im jest znaleźć coś w bałaganie. Nawet jeśli ich percepcja przestrzeni pozwala na pracę w chaosie, to wiele osób przyznawało, że po zrobieniu porządku doznawali sił, by rozpoczynać nowe zadania. Aby zrobić porządek na biurku:

    1. Pozbądź się z blatu nieużywanych na co dzień przedmiotów, wypisanych długopisów, połamanych ołówków, zeszłorocznych kalendarzy;
    2. Świadomie posegreguj każdy dokument, czasopismo branżowe czy teczki, tak aby pamiętać gdzie daną rzecz chowasz. Zamiast schwycenia w garść stosu papierów warto poświęcić kilka godzin na przejrzenie wszystkiego, potworzenie kilku segregatorów, skoroszytów lub przenośnych szufladek i opisanie ich, aby szybko potem dotrzeć do potrzebnego materiału;
    3. Pozostaw na blacie 1-2 przedmioty niepraktyczne, ale przyjemne, mające na celu pobudzanie nas do pracy (stąd seria zdjęć z urlopu może nas rozpraszać powodując przywoływanie w pamięci wydarzeń zarejestrowanych na fotografiach);
    4. Dbaj o regularne wycieranie kurzu, gdyż pył osiadły na meblu (szczególnie ciemnym) optycznie zmniejsza jego powierzchnię.

 

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy