09 Mar

Zielona herbata jest bardzo często polecana jako składnik diety, wspomagający odchudzanie. W teorii składniki w niej zawarte przyspieszają proces spalania tkanki tłuszczowej i pomagają w walce z dodatkowymi kilogramami. A jak jest w praktyce? Czy możemy liczyć na pomoc zielonego naparu?

Zielona herbata

Występuje w bardzo wielu odmianach, jednak tę nazwę przypisujemy jedynie naparowi z liści herbaty chińskiej, co nie oznacza, że tylko tam jest uprawiana. Wiele swoich właściwości zawdzięcza temu, że w trakcie jej produkcji proces utleniania jest bardzo znikomy. Niewiele osób wie, że zielona herbata zawiera dużo kofeiny, czasem nawet dwa razy więcej niż ziarna kawowca. Dotyczy to jednak liści, których do naparu używa się znacznie mniej niż kawy, więc w efekcie typowa filiżanka herbaty zawiera znacznie, nawet 2 – 3 razy mniej pobudzającego składnika niż „mała czarna”.

To jednak nie kofeina jest najważniejszą substancją czynną zielonej herbaty.

EGCG i odchudzanie

Do głównych składników, które odpowiadają ze jej działanie biologiczne zaliczamy epigalokatechiny (EGCG). Są to związki z grupy polifenoli, występujące również w liściach szałwii. Wykazują one bardzo silne działanie antyoksydacyjne co oznacza, że sprzyjają usuwaniu wolnych rodników. Co ciekawe, w tej materii działają nawet 100 razy mocniej niż witamina C. Dzięki temu zielonej herbacie przypisuje się szereg prozdrowotnych właściwości. To właśnie ten składnik przyczynia się do szybszego spalania tkanki tłuszczowej. Epigalokatechiny hamują nieco działanie enzymu COMT – tlenowej-metylotransferazykatecholowej, która odpowiada za rozkład dopaminy do nieaktywnych związków. A tu warto podkreślić, że dopamina jest substancją, która przyczynia się do nasilenia szklaków metabolicznych prowadzących do spalania tkanki tłuszczowej. Wniosek z tego jest taki, że dzięki zielonemu naparowi organizm przez dłuższy czas może utrzymywać wysokie stężenie katecholamin, co w efekcie sprzyja pozbywaniu się dodatkowych kilogramów. To część teoretyczna, praktyka ma jednak pewną wadę – ilość epigalokatechin w popularnym naparze jest dość niewielka. Oznacza to, że mimo, że zielona herbata ma potencjał odchudzający, to zwykle nie jesteśmy w stanie go zaobserwować. By liczyć na dobre rezultaty należałoby wypijać bardzo dużo naparu, nawet ponad 10 filiżanek każdego dnia.

Właściwości prozdrowotne

Odchudzanie to nie wszystko. Zielona herbata ma do zaoferowania znacznie więcej. Istnieje wiele doniesień, że napar może zmniejszać ryzyko występowania nowotworów. Poprawia stan skóry i w niewielkim stopniu może pomóc w walce ze zmarszczkami. Nie bez znaczenia jest również ochronny wpływ na układ pokarmowy, wątrobę czy obniżenie poziomu cholesterolu, przez co polecana jest osobom cierpiącym na schodzenia układu sercowo-naczyniowego. Co więcej, luteina w niej zawarta korzystnie wpływa na kondycje naszych oczu. Dobra wiadomość jest taka, że z wszystkich tych pozytywnych właściwości można czerpać, nie skazując się na kolosalne ilości zielonego naparu.

Sposób parzenia

W zależności od rodzaju liści, sposób parzenia może być różny. Zwykle powinno się ją zalewać wodą o temperaturze od 80 do 90 stopni i parzyć od 2 do 3 minut. Na szczęście prawie zawsze na opakowaniu znajdziemy stosowne wskazówki dotyczące sposobu przygotowania. Warto się ich trzymać, gdyż np. zbyt wysoka temperatura wody przyczynia się do istotnych zmian smaku naparu (herbata może być np. bardzo gorzka). Zielony napój z pierwszego parzenia może wykazywać niewielkie działanie pobudzające, z uwagi na zawartą kofeinę. Oczywiście nie bez znaczenia jest tu ilość użytych liści oraz indywidualna podatność na działanie tej popularnej substancji stymulującej. Natomiast herbata z drugiego i trzeciego parzenie wykazuje działanie odprężające i relaksacyjne. Wynika to z faktu, że ilość kofeiny ulega znacznemu uszczupleniu, a do pracy wkracza teanina. Jeśli więc zależy nam wyłącznie na działaniu uspokajającym, dobrym rozwiązaniem jest wylanie herbaty z pierwszego parzenia i wykorzystanie pozostałych liści do kolejnych naparów.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy