W tym artykule zajmiemy się kwestią zmiany pracy. Nie myl ze zmianą zawodu, o tym w kolejnych tekstach. :)

Po pierwsze pamiętaj, że stare i utarte przysłowie „wszędzie dobrze, gdzie nas nie ma” jest absolutnie prawdziwe.

Ola od kilku lat marzyła o posadzie w państwowej, bardzo prestiżowej instytucji. Przez dwa lata starała zbliżyć się do osób pracujących tam. Uczęszczała na wszystkie konferencje i otwarte spotkania, organizowane przez daną organizację, aby nie przegapić żadnej okazji do przedstawienia swoich umiejętności i kompetencji. W końcu jej starania przyniosły oczekiwany rezultat i dostała pracę w wymarzonym miejscu. Przez pierwszy miesiąc wszystkim powtarzała jak bardzo kocha swoją pracę, a zaufanym osobom szeptała o swoim ogromnym podziwie dla dyrektora. Wszystko to było zgodne z prawdą, była rzeczywiście przeszczęśliwa. Po pół roku zaczęła widzieć wiele słabości funkcjonowania tej instytucji, którą sobie przez lata idealizowała w głowie, pojawiły się pierwsze słowa krytyki i rozczarowania wobec nowej posady. Po roku doznała przykrego upokorzenia właśnie ze strony dyrektora, który w jej oczach uchodził za wzór wszystkich szefów. Gdy odeszła na urlop macierzyński stwierdziła, że woli nie wracać do instytucji, tej samej, o której tak bardzo przez tyle lat marzyła.

Przykład Oli nie jest wyjątkiem. Często myślimy o zmianie pracy z nadzieją, że będzie lepiej, a potem uznajemy, że trafiliśmy z deszczu pod rynnę. Oczywiście nie zawsze tak jest. Przejście w nowe struktury organizacyjne i nowe środowisko ludzi może wnieść powiew świeżości w nasze życie. Ważne jednak, aby pamiętać o kilku zasadach:

1. Zachowaj dystans emocjonalny przy jednoczesnym zachowaniu postawy otwartości

Aby nie czuć rozczarowania po pewnym czasie przepracowania w nowej firmie, nie należy idealizować nowego pracodawcy tak jak to robiła Ola. Każda osoba, miejsce czy sprawa ma dwie strony medalu. Trzeba więc patrzeć na sytuację trzeźwo, ani w czarnych barwach ani w zbyt różowych. Najlepsza na wszystko jest równowaga. Wypośrodkowanie emocji i ocen. Bardzo cenna jest zatem postawa otwartości, gotowości na nowe i nieznane. Często nie wiemy co nas czeka w nowych warunkach, więc ani nie wyprzedzajmy faktów ani nie projektujemy negatywnych ocen, np. „pewnie i tak mi się nie uda”, „pewnie nie uda mi się zgrać z zespołem”. Skrajne przewidywania wpływają negatywnie na możliwość dobrego zaprezentowania się.

2. Zakończ wszystko, co zaczęłaś w dotychczasowej pracy

Nawet jeśli nie masz ochoty ani serca, zmuś się i pokaż, że potrafisz kończyć rozpoczęte zadania. Nie wiesz czy w przyszłości Twoje ścieżki nie splotą się znów z obecnym przełożonym lub zespołem. Lepiej pozostawić po sobie dobre wrażenie i nie zalegać z obowiązkami. Nie róbmy innym problemów swoimi rozgrzebanymi projektami. Jeśli rzeczywiście nie jest możliwe dokończenie ich, zaoferujmy kogoś na swoje zastępstwo. Szef zadecyduje czy przyjąć tę ofertę czy nie. Ty natomiast wykażesz się empatią.

3. Nie obgaduj obecnego szefa

To jest najgorsze co można zrobić przy odchodnym. Wiele osób myśląc, że i tak nie mają wiele do stracenia, w okresie wypowiedzenia pozwalają sobie na niemiłe uwagi wobec kolegów z pracy lub samego przełożonego. Nic bardziej błędnego. Negatywnie wyrażając się o współpracownikach wystawiasz tylko sobie negatywną ocenę. To jest niekulturalne, a w sytuacjach gdy dochodzi do obrażenia godności drugiej osoby, sprawa może zakończyć się pozwem o znieważenie. Lepiej powściągnąć swój temperament i odejść z godnością.

4. Wykorzystaj zaległe dni urlopowe

W okresie przejściowym, już po złożeniu wniosku o rezygnacji z pracy, jeśli pracodawca nie zgodził się na krótszy okres wypowiedzenia, koniecznie trzeba pomyśleć o mądrym wykorzystaniu zaległych dni urlopowych. Urlop należy uzgodnić i z kadrami i z bezpośrednim przełożonym, tak aby nie powstały napięcia wynikające z niedokończonych obowiązków.

Jeśli czujesz, że wszystko co od Ciebie zależało jest dopięte na ostatni guzik, spakuj swoje rzeczy, zwracając uwagę aby nie zostawić w szufladach osobistych rzeczy i ruszaj odważnie w świat rozwijać się zawodowo! Powodzenia!

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy