„Jesteś tym, co jesz” – głosi znane od dawien dawna powiedzenie. Jest w tym dużo prawdy, bowiem to, jak się odżywiamy ma istotny wpływ na pracę naszego mózgu. Już wiele lat temu naukowcy udowodnili, że istnieje związek między dostarczanymi organizmowi składników mineralnych i witamin a zdolnościami umysłowymi. Co więc należy jeść, aby nasz mózg pracował prawidłowo?

Mózg pochłania ok. 20% dostarczonych naszemu organizmowi składników odżywczych. Odpowiednia dieta może wspomóc efektywność mózgu, niedobór witamin i minerałów wręcz odwrotnie. Jeśli nie dostarczymy mu odpowiednich składników możemy mieć problemy z koncentracją oraz pamięcią. Warto zwrócić uwagę na to, że mózg nie posiada zdolności do ich magazynowania, w związku z czym należy na bieżąco zapewniać mu odpowiednią ilość składników odżywczych. Prócz tego istotne jest także prawidłowe dotlenienie – właśnie dlatego tak ważne są codzienne spacery na świeżym powietrzu.

Odpowiednia ilość węglowodanów

Jednym z głównych źródeł energii, z których czerpie mózg są węglowodany złożone, czyli te o niskiej wartości wskaźnika glikemicznego. Utrzymują one odpowiedni poziom glukozy we krwi, dzięki stopniowemu uwalnianiu cukru. Poza tym są one bogate w błonnik oraz witaminy, konieczne do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Te węglowodany zawierają poniższe produkty:

  • Ziarna zbóż
  • Ryż
  • Makarony
  • Pieczywo razowe
  • Kasza
  • Kukurydza
  • Ziemniaki
  • Soja
  • Fasola

Tłuszcze

Najbardziej pożądane to tłuszcze nienasycone – omega-3 oraz omega-6 , które wspomagają prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Jeśli więc nie chcesz mieć problemów z pamięcią, nie zapominaj o dodaniu do swoich codziennych dań takich składników jak:

  • Ryby
  • Oliwa
  • Orzechy
  • Pestki słonecznika czy dyni

Białko

Odpowiedzialne jest za wiele funkcji w naszym organizmie – w tym także pracę mózgu. Nieodpowiednia ilość zmniejsza naszą efektywność intelektualną. Ułatwia komunikację odbywającą się pomiędzy komórkami, dostarcza też cennych aminokwasów. Jego źródła to:

  • Ryby
  • Drób
  • Wołowina
  • Jaja
  • Soczewica
  • Bób
  • Biała fasola
  • Twaróg

Woda

Naukowcy udowodnili, że picie wody poprawia sprawność mózgu, jej niedobór osłabia go, w związku z czym wolniej reagujemy i gorzej nam się myśli. Poza tym czując pragnienie nasz mózg skupia się na potrzebie zaspokojenia go, dopiero kiedy dostarczymy mu odpowiednią ilość płynu będzie mógł skupić się na wykonywaniu innych zadań.

Kilka porad na koniec

Aby Twój mózg prawidłowo funkcjonował nie możesz zapominać o dostarczaniu mu odpowiednich składników. Przygotowaliśmy kilka porad, które powinny wspomóc jego pracę:

  1. Pamiętaj o śniadaniu – dostarczy ono niezbędnych witamin i minerałów. Najlepiej sprawdzi się razowe pieczywo z dodatkiem drobiowej wędliny oraz warzyw, a do tego szklanka wody mineralnej.
  2. Nie zapominaj o codziennym dotlenianiu mózgu – krótki spacer powinien pomóc.
  3. Niech Twoja dieta będzie różnorodna – tłuste mięso zamień na drób i ryby z dodatkiem ryżu.
  4. Aby wspomóc w ciągu dnia pracę mózgu, jako przekąskę spożywaj orzechy lub migdały.
  5. Nawadniaj organizm – to wspomoże pracę mózgu.
  6. Pamiętaj o śnie – jego odpowiednia ilość powoli na zregenerowanie organizmu oraz mózgu.
Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Najnowsze tematy