Wypadanie włosów po koronawirusie co robić?

Włosy i koronawirusa łączy trudna relacja. Doskonale wiedzą o tym lekarze – dermatolodzy i trycholodzy! Ich gabinety pękają w szwach, a telefony są rozgrzane do czerwoności! Powód? Nadmierne wypadanie włosów! Czy COVID-19 rzeczywiście mógł przyczynić się do pogoszczenia ich kondycji? Czy możemy temu jakoś zaradzić? Dieta, suplementacja, odpowiednio dobrana pielęgnacja, a może coś jeszcze? Podpowiadamy!

Alyssa Milano – to właśnie od niej wszystko się zaczęło!

Alyssa Milano to amerykańska aktorka znana m.in. z takich produkcji, jak „Niedziele u Tiffany’ego” czy „Sylwester w Nowym Jorku”. Zachwyca nie tylko wielkim talentem, ale i nienaganną fryzurą! Zdrowa, gęsta, lśniąca – niestety dzisiaj już tak nie wygląda. W opinii gwiazdy zmieniła ją choroba, a konkretnie COVID-19. W opublikowanym na swoich mediach społecznościowym filmiku pokazuje to, w jak fatalnym stanie są jej włosy. Co na to lekarze? Czy podzielają zdanie celebrytki? Niestety, odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Szczegóły poniżej!

Co łączy koronawirusa z wypadaniem włosów? Opinia lekarzy!

Koronawirus, jak każda inna choroba o cięższym przebiegu, może przyczynić się do nadmiernego wypadania włosów – podkreślają lekarze! Wzmożona utrata czupryny nie jest bezpośrednią reakcją na COVID-19, a naturalną odpowiedzią organizmu na wzmożony stres! Taki stan nazywa się łysieniem telegonowym, który choć z nazwy brzmi groźnie, jest całkowicie odwracalny!

Łysienie telegonowe

Można wyróżnić całe mnóstwo przyczyn nadmiernego wypadania włosów! Zła dieta, niewłaściwa pielęgnacja, zaburzenia hormonalne, choroby tarczycy. Winą obarcza się również stres. To czynnik, z którym mamy do czynienia na co dzień – w domu, w pracy, w szkole, a nawet w osiedlowym warzywniaku. Choć o jego negatywnych skutkach mówi się od dawna, łysienie telegonowe w naszym kraju to nowość. Jest o nim zdecydowanie ciszej, niż o łysieniu andorgoenowym, a szkoda, bo może dotyczyć dużej ilości Polaków, a w szczególności kobiet! Jest ono ściśle związane ze skróceniem ostatniej fazy wzrostu włosa – stąd też jego nazwa.

Fazy wzrostu włosa

  • Anagen – trwa od 3 do nawet 6 lat! Sprowadza się do intensywnych podziałów komórkowych. Zakłada się, że obejmuje aż 90 proc. włosów znajdujących się na ludzkiej głowie!
  • Katagen – trwa max. 21 dni i obejmuje zaledwie 1-2 proc. wszystkich włosów. W tym czasie odbywa się intensywny proces przebudowy – macierz zanika, brodawki zaczynają się przesuwać w kierunku skóry głowy.
  • Telogen – trwa od 30 do 90 dni. Stare włosy zaczynają stopniowo ustępować miejsca nowym, co oczywiście skutkuje wypadaniem.

Jak rozpoznać łysienie telogenowe? Pierwszym objawem jest nadmierne wypadanie włosów, które łatwo zaobserwować podczas czesania czy też zażywania kąpieli. Niestety, to nie wszystko. Ubytki mogą pojawić się  również na innych częściach ciała – pachy, brwi, okolice bikini! Jakie są jego przyczyny? Winny jest przede wszystkim współczesny styl życia.

  • Silne przeżycia emocjonalne – śmierć bliskiej osoby, utrata lub zmiana pracy, ślub, zmiana miejsca zamieszkania i wiele innych.
  • Restrykcyjne diety odchudzające – post dr Ewy Dąbrowskiej, dieta Dukana, dieta Kopenhaska, głodówka.
  • Stany podgorączkowe i wysoka temperatura ciała – spowodowane różnego rodzaju chorobami, wirusami, infekcjami – w tym również COVID-19.
  • Choroby przewlekłe – niedoczynność tarczycy, Hashimoto, toczeń rumieniowaty, autoimmunologiczne zapalenie wątroby.
Ważne!

Wypadnie włosów jest naturalną czynnością fizjologiczną! Jeżeli tracisz ich ok. 100 dziennie, nie masz powodów do niepokoju! 

Wypadnie włosów po COVID i nie tylko! Co robić? Zestaw uniwersalnych wskazówek!

Co robić, kiedy na szczotce znajdujemy więcej włosów niż zwykle? Przede wszystkim nie wolno panikować! Znacznie lepszym posunięciem niż użalanie się nad sobą, będzie działanie! Przede wszystkim przyjrzyj się swojemu zdrowiu i samopoczuciu. Zastanów się, czy w ostatnim czasie chorowałaś, zmieniłaś dietę, miałaś więcej stresu. Miej na uwadze również aktualną sytuację pogodową – zima jest bez wątpienia jedną z najcięższych dla naszych włosów pór roku. Ciepłe czapki i szaliki, buchające gorącem kaloryfery, mroźne poranki i zimne wieczory – to wszystko działa na ich niekorzyść! Jeśli więc chcesz cieszyć się gęstą i bujną czupryną, musisz zakasać rękawy i zacząć działać na kilku polach! Zadbać o odpowiednią pielęgnację, dietę, suplementację oraz odpoczynek – tak, odpoczynek! Życie w ciągłym napięciu i  stresie szkodzi Twoim włosom!

1. Codzienna pielęgnacja włosów

Włosy potrzebują delikatnego i łagodnego traktowania. Nie cierpią wysokiej temperatury i obciążającej stylizacji! Uwielbiają kosmetyki bez SLS-ów w składzie. Delikatny szampon bez detergentów, to najlepsze co możesz im zaoferować!

  • Myj włosy 2-3 razy w tygodniu!
  • Po każdym myciu aplikuj odżywkę!
  • Nie trzyj włosów ręcznikiem, a delikatnie odsączaj nadmiar wody!
  • Rozczesuj grzebieniem o szerokich zębach.
  • Nie ignoruj łupieżu – sprzyja wypadaniu włosów!
  • Raz w tygodniu zafunduj swoim włosom odżywczą maskę!
  • Zrezygnuj z prostownicy, lokówki i suszarki!

Co jeść na wypadające włosy? Wpływ diety na włosy!

Włosy, aby były gęste i lśniące, potrzebują dobrze zbilansowanej diety bogatej w witaminy i minerały! Co powinno znaleźć się w Twoim codziennym jadłospisie?

  • Witamina A – wspiera produkcję sebum – nawilża skórę głowy i włosy! Jest niezbędna do prawidłowego wzrostu komórek. Należy jej szukać w tłustych rybach morskich, oliwie z oliwek, morelach, marchwi, pomidorach i dyni.
  • Biotyna – nie tylko pozytywnie wpływa na kondycję włosów, ale również przyspiesza ich wzrost! Nie bez powodu została okrzyknięcia „witaminą piękna i urody”! Znajdziemy ją w orzechach, wątróbce, żółtkach jaj, sardynkach i zielonych warzywach.
  • Witamina C – bierze aktywny udział w produkcji kolagenu, od którego w dużej mierze zależy kondycja naszych włosów. Najlepszym jej źródłem są świeże warzywa i owoce – natka pietruszki, papryka czerwona, czarna porzeczka, dzika róża, kiwi, cytryna, grejpfrut.
  • Żelazo – nadmierne wypadanie włosów może świadczyć o anemii, która zazwyczaj jest spowodowana niedoborem tego makroskładnika. Żelazo wpływa bowiem na produkcję hemoglobiny, czyli składnika który zaopatruje w tlen każdą, absolutnie każdą komórkę naszego organizmu. Nie może go zabraknąć w diecie! Indyk, wątróbka, szpinak, pestki dyni, czerwone mięso, owoce morza, brokuły – w tych produktach jest go najwięcej!
  • Witamina D – warunkuje wzrost komórek, reguluje procesy złuszczania, odpowiada za regenerację. Skutkiem jej niedoboru może być zahamowanie wzrostu włosów! Najlepszym jej źródłem jest słońce, a zatem w okresie jesienno-zimowym warto wspomóc się suplementacją.
  • Witamina E – dba o skórę głowy oraz włosy. Można ją znaleźć m.in. w migdałach, awokado, orzechach pini, kiełkach pszenicy, jarmużu i szpinaku.
  • Magnez – wspomaga nasz organizm w sytuacjach wzmożonego napięcia. Zwalcza stres i rozdrażnienie! Odgrywa kluczową rolę w walce z łysieniem telogenowym. Gdzie go szukać? Otręby pszenne, kasza gryczana, pestki dyni, kakao, ciemne pieczywo!
  • Cynk – reguluje pracę gruczołów łojowych, nawilża włos czyniąc go sprężystym, gładkim i elastycznym! Znajdziemy go w podrobach, sezamie, cebuli i czosnku.
  • Krzem – warunkuje prawidłową syntezę kolagenu. Najlepszym źródłem krzemu jest skrzyp polny. Warto włączyć herbatkę z tego zioła do diety!

Tabletki na wypadanie włosów. Co stosować?

Co możesz kupić w aptece na wypadanie włosów? Suplementacja to sprawa bardzo indywidualna! Powinna być dostosowana do osobistych preferencji organizmu, a w tym przypadku włosów! Podstawą do zażywania tabletek może być intensywny, stresujący tryb życia. Nie należy jednak zapominać o tym, że fundamentem zdrowia i atrakcyjnego wyglądu jest dobrze skomponowany jadłospis obfitujący w różnorodne produkty spożywcze – warzywa, owoce, pełnoziarniste pieczywo, kasze, ryby, chude mięso, nienasycone kwasy tłuszczowe.

Domowe sposoby na wypadanie włosów

Aby cieszyć się gładkimi i lśniącymi włosami, wcale nie trzeba wydawać fortuny na kosmetyki i co tydzień biegać do fryzjera! Taki efekt można uzyskać dzięki domowym sposobom. Maseczka z jajka i miodu, masaż skóry głowy, napar z nasion kozieradki, skrzypu polnego lub pokrzywy – propozycji jest całe mnóstwo!

Wewnętrzy spokój i harmonia!

Silny i długotrwały stres wpływa negatywnie nie tylko na nasze zdrowie, ale i na wygląd! Może doprowadzić do nadmiernego wypadania włosów, problemów z cerą. Zatem w trosce o bujną i gęstą fryzurę, należy zadbać także o swój wewnętrzny spokój!

Podsumowanie

Wypadnie włosów to wyjątkowo trudny i niewdzięczny temat! Należy do niego podejść racjonalnie i z głową! Zamiast panikować i obwiniać za wszystko COVIDa, lepiej na spokojnie zastanowić się nad tym, co mogło przyczynić się do pogorszenia kondycji naszej czupryny! Zła dieta, stres, a może zawirowania hormonalne? Przyczyn może być całe mnóstwo, dlatego nie warto bezpodstawnie się nakręcać.

4 comments on “Wypadanie włosów po koronawirusie co robić?

  1. Nie widziałam, że z takimi problemami borykają się osoby po Covid. Chętnie przeczytałam wpis, poniewaz okresowo też mi wypadają włosy. Będę wiedziała co robić, jak tak się zacznie dziać

  2. Przeszłam to cholerstwo, ale dość delikatnie, bo straciłam tylko smak i węch na tydzień. Nie borykałam się z wypadaniem włosów na szczęście. Wpis na czasie, a poza tym i bez covida włosy lubią wypadać raz na parę lat, także wpis bardzo przydatny 👍

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *